Ir arriba

Español Français English

Proyectos vigentes

Seleccione un área geográfica:

-TODAS

KA2 CAPACITY BUILDING

EXPERES - LES TICE APPLIQUÉES À L'EXPÉRIMENTATION SCIENTIFIQUE
Objetivo del proyecto EXPERES, 561551-EPP-1-2015-1-ES-EPPKA2-CBHE-SP "Les TICE appliquées à l'expérimentation scientifique" EXPERES. Objetivo del proyecto: creación de una Plataforma virtual para la realización de las prácticas de física. Intentando dar solución a los problemas de los estudiantes de 1 de físicas que abandonan las prácticas debido a la saturación de los laboratorios de las Universidades. Con la plataforma se conseguiría solucionar este problema. Url: en construcción Institución coordinadora: Universidad de Murcia (España) Instituciones socias: Universidad de León (España), Universitá degli Studi di Bologna (Italia), Kungliga Tekniska Hoegskolan (Suecia), Erasmus Expertise (Francia). Universidades Marruecos: Université Abdelmalek Essadi, Université Moulay Ismail, Université Cadi Ayyad, Université Sidi Mohamed Ben Abdellah, Université Mohamed Premier, Université Mohamed V, Université Ibn Tofail, Université Hassan II, Université Ibn Zohr, Université Chouaib Doukkali, Université Sultan Moulay Slimane, Université Hassan Premier y el Ministère de l'Enseignement Supérieur, de la Recherche Scientifique et de la formation des cadres del Reino de Marruecos. Responsable: Matías Balibrea González Duración: 15/10/2015 al 14/10/2018
Objective of the project English
Url www.experesproject.uae.ma
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ESQUEMBRE MARTINEZ, FRANCISCO (FACULTAD DE MATEMÁTICAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • ABDELMALEK ESSAADI (MARRUECOS)
  • CADI AYYAD UNIVERSITY (MARRUECOS)
  • KUNGLIGA TEKNISKA HOEGSKOLAN (SUECIA)
  • UNIVERSIDAD DE LEON (ESPAÑA)
  • Universidad Mohammed I Oujda (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI BOLOGNA (ITALIA)
  • Université Chouaib Doukkali (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ HASSAN II - MOHAMMEDIA (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ HASSAN 1ER (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ IBN TOFAIL (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ IBN ZOHR (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ MOHAMMED V-AGDAL (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SIDI MOHAMED BEN ABDELLAH (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SULTAN MOULAY SLIMANE (MARRUECOS)
  • UNIVERSITY MOULAY ISMAIL (MARRUECOS)
Fecha de inicio/ Start date 2015/10/15 Fecha de fin/ End date 2018/12/14

SATELIT "Solutions Académiques pour le territoire Euro-méditerranéen leader d'Innovations et Transferts technologique d'excellence"
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url http://www.satelit-project.com/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ AIX MARSEILLE (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PESCADOR GÓMEZ, MARÍA DOLORES (SERVICIOS GENERALES)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE CADIZ (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI GENOVA (ITALIA)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI TORINO (ITALIA)
  • UNIVERSITÉ ABDERRAHMANE MIRA DE BEJAIA (ARGELIA)
  • UNIVERSITÉ CONSTANTINE I (ARGELIA)
  • UNIVERSITÉ DE SFAX (TUNEZ)
  • UNIVERSITÉ DE SOUSSE (TUNEZ)
  • UNIVERSITÉ DE TOULON ET DU VAR (U.T.V.) (FRANCIA)
  • UNIVERSITÉ MOHAMMED V DE RABAT (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SIDI MOHAMED BEN ABDELLAH (MARRUECOS)
Fecha de inicio/ Start date 2016/10/15 Fecha de fin/ End date 2019/10/14

KA2 CAPACITY BUILDING

DARE. DEVELOPING PROGRAMMES FOR ACCESS OF DISADVANTAGED GROUPS OF PEOPLE AND REGIONS TO HIGHER EDUCATION
Objetivo del proyecto Los objetivos específicos del proyecto se resumen en la creación de tres grandes líneas de trabajo: el pilotaje y la implementación de un programa de capacitación integra para desarrollar en las Universidades objeto la implementación de la figura del "Maestro Entrenador Educador" orientado a los grupos de inclusión del proyecto; lugar orientado al Gobierno Civil de las personas empleadas y responsables de políticas (en la educación y los servicios sociales incluyendo personal de la biblioteca como un enfoque clave); y reforzar las actuaciones orientándolo a las ONG de profesores de la educación (profesorado no universitario) para la promoción y desarrollo de la educación inclusiva, la integración social y el tratamiento no discriminación de las personas con necesidades especiales en la educación de acuerdo con los criterios del Plan Bolonia. Los resultados y productos que se pretenden entre otros son la incorporación de formación en Inglés y fortalecer con fines específicos en necesidades especiales y discapacidad, la capacitación de todos los grupos objetivo, incorporar formación curricular con diseños europeo del crédito en materia de inclusión en discapacidad, realizar grupos piloto durante 2 meses para validar el modelo formativo, entre otros. Para ello poder comprobar la evolución y la consecución de los objetivos se ha diseñado un Plan de Calidad centrado en el seguimiento y evaluación de los Planes de Estudio, la difusión y la sostenibilidad. Se pretende crear o impulsar el Día de la conciencia nacional y el Oficial de Enlace de Acceso en las Universidades de aplicación para ayudar al alumnado con problemas de necesidades especiales. Todo esto está supervisado por una gestión de calidad total a través de estructuras y reuniones de proyectos y gestión diaria del proyecto.
Objective of the project English DARE (Developing programs for Access of Disadvantaged groups of people and Regions to Higher Education) is a cross-regional project under the Erasmus+ Key Action 2, founded by the Educational, Audiovisual and Culture Executive Agency ("EACEA") of the European Union. The aims of the project are: 1. to promote inclusive education and responsive education in Georgia and Israel by widening access to higher education for potential and existing students from three vulnerable groups: women, ethnic minorities and those with disabilities. It also addresses potential students which live at peripheral areas in accordance with Bologna Process and United Nations criteria. This will initiate the right of individuals with special needs to access education, to enjoy the right of participation in everyday society and to overcome discrimination against them in society by raising awareness and acceptance in society; 2. to raise the public awareness in access, equity and diversity and the principles of social dimension and social inclusion; 3. to facilitate transfer of best practice in access and widening participation; 4. to modernise governance, management and function of institutions; 5. to improve student retention rates and prepare them for the labour market.
Url http://dare.erasmus-plus.org.il/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF HAIFA UH (ISRAEL)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ROS BERRUEZO, GASPAR FRANCISCO (FACULTAD DE VETERINARIA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS (LITUANIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSIDAD DE HAIFA (ISRAEL)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/10/01 Fecha de fin/ End date 2018/10/31

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

CREATEskills - Social Learning for STEM in Primary Education
Objetivo del proyecto El proyecto "CREATEkills" está diseñado para desarrollar e implementar prácticas innovadoras, herramientas y metodologías en escuelas primarias para el establecimiento de aulas de estudio de STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas) mejorando la calidad y relevancia del proceso de aprendizaje en educación primaria, más específicamente con respecto al atractivo de STEM. A través de actividades prácticas y basadas en la lógica de la Teoría del Aprendizaje Social, "CREATEkills" contribuirá al desarrollo de las habilidades del siglo XXI entre los estudiantes. El grupo objetivo serán los estudiantes de escuela primaria (6-12 años de edad), maestros y padres, así como los investigadores y las organizaciones relacionadas con la ciencia, estableciendo un puente entre las escuelas y los entornos de trabajo. El proyecto desarrollará, probará e implementará una metodología innovadora para la educación STEM en las escuelas primarias, que incluye un conjunto de herramientas con materiales de enseñanza STEM para maestros de escuelas primarias y una guía para maestros. Para la participación de una comunidad más amplia, padres y otras comunidades, la creación de una plataforma web animada con una "sala de profesores virtuales", establecer una red entre profesores de la UE, una biblioteca virtual y actividades hogareñas y proyectos de bricolaje para niños y familias disponibles en todos idiomas de los socios.
Objective of the project English
Url http://createskills.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution MENTORTEC SERVICOS DE APOIO A PROJECTOS TECNOLOGICOS SA (PORTUGAL)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE LOUREIRO (PORTUGAL)
  • CHANIA DIRECTORATE OF PRIMARY EDUCATION (GRECIA)
  • COLEGIO PÚBLICO CONSOLACIÓN (ESPAÑA)
  • METBALTIC (LITUANIA)
  • SCHOOL KARALIENES MORTOS MOKYKLA (LITUANIA)
  • SCIENCE VIEW HELLENIC ASSOCIATION (GRECIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/11/01 Fecha de fin/ End date 2019/10/31

DISABUSE Disablist Bullying - Experience into Change, providing the right support services
Objetivo del proyecto Creación de materiales pedagógicos multimedia para prevenir e intervenir en casos de bullying, marginación y exclusión de las personas con discapacidad intelectual en el entorno escolar.
Objective of the project English
Url http://www.disabuse.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution DUBLIN CITY UNIVERSITY (IRLANDA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/10/01 Fecha de fin/ End date 2019/09/30

IM-FUTURE - DEVELOPMENT OF A JOINT STUDY PROGRAM BETWEEN HIGHER EDUCATION AND VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING: INTERNATIONAL MASTER'S DEGREE IN FURNITURE SECTOR
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url http://www.im-future.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution Buckinghamshire New University (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CHAIN NAVARRO, CELIA MARIA (FACULTAD DE COMUNICACIÓN Y DOCUMENTACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/11/02 Fecha de fin/ End date 2019/05/02

MOBIABILITY:A EUROPEAN STANDARD ON SUPPORT MEASURES IN THE EHEA FOR INTERNATIONAL STUDENTS WITH DISABILITIES.
Objetivo del proyecto Elaboración de un estándar trasnacional de medidas y ajustes para estudiantes con discapacidad de movilidad internacional, así como una plataforma online europea y multilingüe que albergue un catálogo de instituciones que cumplen con dicho estándar.
Objective of the project English The main objective is the development of a European transnational standard of measures and reasonable adjustments at academic level for students with disabilities in international mobility as well as an online and multilingual platform that hosts a catalog of institutions reaching this standard.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/02e5d10f-007e-42f3-9aaf-a7f212c31c3a
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PEREZ SANCHEZ, MIGUEL ANGEL (FACULTAD DE PSICOLOGÍA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • CERMI. Comité de Representantes de Personas con Discapacidad y sus Familias. (ESPAÑA)
  • FONCE. FUNDACIÓN ONCE PARA LA COOPERACIÓN E INCLUSIÓN SOCIAL DE LAS PERSONAS CON DISCAPACI (ESPAÑA)
  • FUNDACION UNIVERSIA (ESPAÑA)
  • LUBLIN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY-POLITECHNIKA LUBELSKA (POLONIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

NEW FACES: FACING EUROPE IN CRISIS: SHAKESPEARE'S WORLD AND PRESENT CHALLENGES
Objetivo del proyecto NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) estduia lo que Shakespeare y las Humanidades pueden hacer por Europa. El objetivo del proyecto es evaluar la contribución que las Humanidades (especialmente la Literatura, la Historia y el Teatro) pueden ofrecer para comprender las crisis y proporcionar a nuestra sociedad actual recursos intelectuales para hacerles frente. El conocimiento del pasado y, especialmente, de la literatura y la historia del pasado es esencial, incluso vital, para afrontar y superar las tensiones y los conflictos actuales. En un año que celebra el 400 aniversario de su muerte, los 10 socios identifican a Shakespeare como un objeto de especial relevancia transnacional, unificador, que puede ayudar en la comprensión y aprehensión de las crisis.
Objective of the project English NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) studies what Shakespeare and the humanities can do for Europe. The aim of the project is to assess the contribution that the humanities (esp. literature, history and theatre) can offer to comprehend and apprehend crises and provide our current society with some intellectual resources to face them. Knowledge of the past and especially of the literature and history of the past appears to the partners of the project to be essential, even vital, to tackle and overcome the current tensions and conflicts. In a year that celebrates the 400th anniversary of his death, the 10 partners identify Shakespeare as a particularly relevant transnational, unifying object that can help in the comprehension and apprehension of crises.
Url http://www.new-faces-erasmusplus.fr/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ PAUL VALÉRY MONTPELLIER III (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CALVO LOPEZ, CLARA (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • FREIE UNIVERSITÄT BERLIN (ALEMANIA)
  • JAGIELLONIAN UNIVERSITY IN KRAKOW (POLONIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDADE DO PORTO (PORTUGAL)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI FERRARA (ITALIA)
  • UNIVERSITEIT UTRECHT (PAÍSES BAJOS)
  • UNIVERSITY OF SZEGED (HUNGRÍA)
  • UNIVERZITA KARLOVA IN PRAGUE (REPÚBLICA CHECA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

KA3

CARMA, RMA AND OTHER NON-FORMAL LEARNING METHODS FOR STUDENTS MOTIVATION
Objetivo del proyecto http://carma-project.eu/
Objective of the project English The CARMA project introduces non-formal learning methods as a collaborative learning strategy to innovate school culture and transform classroom practices. The Reciprocal Maieutic Approach (RMA) will be used as an inclusive assessment tool for increasing teachers¿ skills. The results achieved by the partnership will be applied for pushing policies towards the inclusion of disadvantaged learners and reduce early school leaving. The CARMA project foresees a consolidated process of proposing, enriching, and piloting an innovative learning approach. Objectives: - To increase student motivation and participation by offering new forms of teaching-learning using non-formal approaches to support disadvantaged learners and increase their achievements; - To integrate the RMA as an assessment tool within school curricula; - To expand teachers¿ skills through training and assessment framework with knowledge and resources on how to use inclusive and participatory practices and develop collaborative relationships in and out of school; - To provide policy recommendations for strategies aimed at reducing early school leaving and increasing basic skills. The two direct target groups are a) teachers in basic skills and b) students (11-15 years) identified as disadvantaged. Indirect target group is the wider school community. The following results will be available online and in hard copy in the seven languages of the partners and in English: - CARMA Toolkit on how to use collaborative learning with students; - Inclusion Strategy with recommendations to EU education authorities on how to integrate non-formal learning within schools and form collaborative relationships with the school community; - Assessment Model for teachers; - Online Network promoting non-formal learning methods and continuous professional development of teachers. The impact envisaged by the CARMA project reaches to the education sector, the school community and policy makers in education and training at EU level.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/ec2f41f7-0840-4459-83ae-3e76edb4155e
Institución coordinadora/ Coordinator institution CESIE (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/01/01 Fecha de fin/ End date 2018/10/30

SPORT

BRIDGE. Promotion of European Traditional Sports and Games, a BRIDGE for Intercultural Dialogue Application.
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution INSTITUT NACIONAL D'EDUCACIO FISICADE CATALUNYA] [INEFC] (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ALONSO ROQUE, JOSE IGNACIO (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2018/12/31

ESA ENRICHED SPORT ACTIVITES
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution CENTRO SPORTIVO UNIVERSITARIO PALERMO - CUS Palermo (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project GOMEZ LOPEZ, MANUEL (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/31

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

"REFUGIUM: Building shelter cities and a new welcoming culture. Links between European universities and schools in Human Rights"
Objetivo del proyecto El objetivo general de este proyecto es promover la responsabilidad social de las instituciones de Educación Superior ante una temática de gran actualidad como es la crisis migratoria y de refugiados registrada en la UE y el reto en términos de integración y cohesión social que representa. Este proyecto parte de la convicción de que las instituciones de Educación Superior pueden jugar un papel relevante en la integración de los migrantes y refugiados a través de sus propias acciones educativas. Las acciones propuestas están orientadas a promover un mayor conocimiento de las causas, consecuencias y estado actual de los desplazamientos forzosos en Europa, así como a prevenir los brotes racistas y xenófobos entre los adolescentes y jóvenes europeos. Las acciones previstas se articulan 4 ejes: a) Realizar un estudio sobre las percepciones que tienen los jóvenes estudiantes de universidad y secundaria sobre la crisis de refugiados registrada en Europa y sus consecuencias. b) Desarrollar acciones de formación que promuevan un mayor conocimiento de los conflictos que han generado los desplazamientos forzosos actuales y de la situación de los refugiados que buscan protección en Europa. c) Elaborar materiales didácticos sobre la migración y el refugio que ayuden a comprender el fenómeno y a prevenir la emergencia de acciones y conductas racistas y xenófobas entre los adolescentes y jóvenes europeos. d) Investigar sobre las iniciativas que las universidades europeas llevan a cabo para la integración de los refugiados y su impacto en términos de integración. Los principales destinatarios de este proyecto son adolescentes y jóvenes estudiantes de secundaria y universidad, tanto autóctonos como migrantes y refugiados. Los destinatarios secundarios serán profesores y otros agentes de la sociedad civil. A través de las diversas actividades propuestas se prevé llegar a más de dos mil personas, como receptores directos e indirectos de las acciones.
Objective of the project English
Url refugeesedurights.eu
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project MORAES MENA, NATALIA (FACULTAD DE ECONOMÍA Y EMPRESA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • INSTITUTO SUPERIOR DE ENGENHARIA DE LISBOA (PORTUGAL)
  • LUNDS UNIVERSITET (SUECIA)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI SALERNO (ITALIA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

ECSI. POUR UNE PRATIQUE ÉTHIQUE ET INCLUSIVE DE L'E-SPORT
Objetivo del proyecto
Objective of the project English The project « Towards an ethical and inclusive practice in esports » (Esports Centers & Social Inclusion - eCSI) consists in a European collaboration supporting the development, experimentation and diffusion of an innovating territorial concept in the emerging field of esports. Esport correspond to the competitive practise of video gaming. It is sparking an extraordinary level of enthusiasm in Europe and around the world. Several key figures allow us to establish the scale of the phenomenon in Europe: 77 million regular viewers, 24 million competitors, a turnover of 209 million euro/year, 35% of rate growth for the market, ten of the largest European contests drew 784,000 viewers in 2017, and approximately 20,000 European gamers are professional gamers. In numerous European countries, esports rank among the first two activities chosen for competition, and have already gone beyond tennis financial stakes. Coming from South Korea, esports represent a dynamic industry which raises as many questions as it stimulates European societies on a cultural, sports, educational, and economic level. Nevertheless, outside national isolated initiatives, there seems to be no such things as an academic complete approach on this multidisciplinary issue, nor any coordinated actions towards an ethical and inclusive control of esports. The project is going to explore these different issues through cross research, local experimentation, and exchanges with socio-professional organisations. The project is based on three concrete commitments : 1. To write a European charter managing professional and amateur organisations (associations, clubs, or educational institutions) with a view to contributing to an ethical, inclusive, and sustainable practice of esports. 2. To create educational material within the field of esports, and to promote skills throughout a MOOC on raising awareness about esports, a pedagogical resources bank, and a game skills base. 3. To create a European university network about multidisciplinary research in esports. Spanning over thirty-six months, this project is going to mobilise around fifty participants - including students, teachers, researchers, learning engineers and professional associations from the private or public sector relating to esports - who will represent the variety of European-level dynamics and customs of this practice (Spain, Finland, France and the UK). Throughout the unfolding of the project, this task force will share its activity and make it visible thanks to eportfolios. Participants will benefit from collaborative and multidisciplinary training with four workshops organised around the following topics to enable a better grasp of the project complexity. ¿ How do we build social bounding in the European area? ¿ What is esports in Europe? ¿ Esports faced with the educational values embodied by traditional sports and the issue of skills ¿ What facilities for an ethical and inclusive practice of esports? The richness drawn from peer-learning workshops, case studies, serious games and flipped classroom will enable participants to build unprecedented knowledge on the subject ¿ which will establish a preliminary basis for the first European scientific community on the question, as well as the production and diffusion of a corpus of educational and technical material for players, their families, clubs, local governments, educational institutions, but also professionals from the sector. The promotion of best practice, added to the objective of raising awareness about risks, will be accompanied by a certification scheme for esports centers and skills recognition via an open badge system.
Url https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2018-1-FR01-KA203-048203
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ DE CAEN (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project VALERO VALENZUELA, ALFONSO (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2018/09/01 Fecha de fin/ End date 2021/08/31

HERMES: Harmonisation & Recognition of LAS (Laboratory Animal Science) education and training in MEmber States
Objetivo del proyecto La principal prioridad perseguida por este proyecto es la transparencia y el reconocimiento de las capacidades y cualificaciones en el mercado laboral europeo de todos los profesionales (investigadores empleados en la academia o la industria y estudiantes de doctorado) involucrados en el uso y cuidado de animales con fines científicos. Así, el proyecto HERMES tiene como objetivo diseñar, probar y validar una certificación común para la promoción de la libre circulación de personal competente en los Estados miembros de la UE, basada en soluciones innovadoras para el reconocimiento y la validación de resultados de aprendizaje ("certificado digital" multilingüe). El proyecto también establecerá módulos de aprendizaje basado en la web como una herramienta adecuada para lograr un gran número de asistentes en poco tiempo, equilibrando el conocimiento práctico y teórico y facilitando la formación continua de los profesionales que trabajan en la experimentación animal en los diferentes sectores. Esta interoperabilidad se garantizará gracias a un enfoque de múltiples actores en la composición de la asociación, compuesta por instituciones de investigación, organismos de acreditación, universidades y autoridades competentes para el reconocimiento de las habilidades requeridas.
Objective of the project English
Url http://www.um.es/ar/web/internacionalizacion/-/la-um-participa-en-la-reunion-del-proyecto-hermes-sobre-experimentacion-animal-en-italia
Institución coordinadora/ Coordinator institution Istituto Zooprofilattico Sperimentale dell'Abruzzo e del Molise "G. Caporale" (IZSAM) (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project GARCIA CARRILLO, NURIA (SERVICIOS GENERALES)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • ISTITUTO SUPERIORE DI SANITA (ITALIA)
  • MINISTRY OF RURAL DEVELOPMENT AND FOOD (GRECIA)
  • SWEDISH UNIVERSITY OF AGRICULTURAL SCIENCES (SUECIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • VETERINARY CONTINUOUS EDUCATION IN EUROPE - VETCEE (BÉLGICA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/09/01 Fecha de fin/ End date 2020/08/31

SSaMs - Training Sports Students as Mentors
Objetivo del proyecto x
Objective of the project English Our objective is to develop a HEI course to enhance the knowledge and skills of undergraduate sports students to enable them to provide mentoring support for young males who are underachieving at school and so motivate them to stay at school and improve their educational attainment/outcomes. The course will also instruct coaches on support for young men's mental and emotional health. The aim of SSaMs is to assist in reducing early school leaving amongst boys and young men; young men are more likely to leave education and training with at most lower secondary education. Across the EU the rate of early school leaving is considerably higher amongst boys than girls in all member states [except Bulgaria] (EU, 2010; EU, 2016). On educational support there is ¿a shortage of initiatives specifically targeted at boys¿ (EU, 2010). The project is in-line with the Europe 2020 strategy that sets out a target of "reducing the share of early leavers of education and training to less than 10 % by 2020" (EU, 2010). Mentoring is a well-established non-formal method of engaging young people to improve academic attainment. On addressing youth unemployment, EC recommendations include enhancing support for non-formal education workers including those in mentor roles (EC, 2014). Sports students; sports personnel work with boys and young men on health and social concerns in schools and non-formal education settings via professional sports clubs 'sport in the community' schemes (CTFC, 2011; CCFC, 2011). There is also evidence of sports coaches working in a small number of schools as mentors assisting boys with their educational achievement (Eaude, T. 2008; Gulati & King, 2009; Beattie et al, 2014). However, whilst sports coaches are well placed to work with young males in terms of male affiliation with sport and particularly work with hard-to-reach young males, a criticism of existing community sports coach work is that sports coaches lack the knowledge and skills required to work effectively in supportive education, health, and social contexts (Parnell et al, 2013). Course content will be based on existing training materials developed for sports coaches to mentor young males provided by a UK not-for-profit company working to improve boys' educational achievement (Mengage, 2015) (attached); the course content intended to enhance students knowledge and skills will include: 1. Students will develop an in-depth understanding of the rationale for a gender-sensitive approach to helping young males achieve their academic and/or vocational potential; gain an understanding of issues affecting young males: the consequences of poor academic achievement: (i) reduced social mobility; (ii) poor health outcomes, and (iii) criminality. 2. Students will be trained as mentors, including: the role of mentor; personal qualities of a mentor (including developing mentor/ mentee relationships/boundaries); identifying mentee goals and outcomes; safeguarding and mentee personal disclosure; mental and emotional health of young males; signposting to appropriate referral services; support and referral structures for effective mentoring in the workplace; opportunities for practical use including income generation opportunities for sports organisations. 3. Students will develop an in-depth understanding of how a strengths-based and civic competence enhancing approach to mentoring - Positive Youth Development methodology can improve academic achievement and continued participation of young males in education, and routes to socially responsible adulthood/integration into civic life. 4. The course will include student placements with local schools and relevant informal education and other appropriate settings for practical work experience, and the building of links between HEIs and local institutions. The course may be delivered as: (i) a stand-alone academic course to support placement/employability course options; (ii) a number of supplementary delivery sessions running alongside
Url https://sportsmentors.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF GLOUCESTERSHIRE (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project BAZACO BELMONTE, MARÍA JESUS (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/11/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/30

VGCLIL for Migrants: An Integrated Approach to Language, Culture and Pre-vocational Skills
Objetivo del proyecto
Objective of the project English In the last few years, Europe has been experiencing a massive increase in migration flows. The European Union has to face an unprecedented humanitarian emergency and it needs to find a solution to integrate a large number of migrants who, most of time, have no command of the host country language, struggle to get adjusted to European social and cultural dynamics and lack professional skills necessary to get included in the labour market. In this situation, the present project aims to offer a support for migrants¿ professional integration and social inclusion, by improving their knowledge of the host country language and culture, while providing them with useful information on the labour market and skills needed to enter it. In order to reach these objectives, partners will exploit the already existing training platform implemented for the past project ¿Vocational Guidance in CLIL¿ (link: http://vgclil.eu/training-platform). In the former project, young European adults looking for a job abroad, in one of the partnership countries (Austria, Belgium, Italy, Spain and United Kingdom) where addressed. The training material used CLIL methodology which aimed to improve one¿s knowledge of the host country language (levels B2-C1), while building awareness on the host country labour market. The present project will complete the former one, building a new section of the platform specifically designed for migrants living in one of the 5 partner countries, regardless of their status, with a basic command of the host country language (levels A1, A2 and B1). Moreover, the interface together with exercise and registration instructions will be translated in a selection of languages commonly spoken by migrants (such as Arabic, Russian, Turkish), in order to assist users during the first steps of their learning pathway. The platform will display different modules, each one composed by thematic units, corresponding to specific activities. Exercises will be designed with a visual approach, using images, videos and short sentences, rather than long texts, and they will address topics related to social and cultural inclusion as well as labour market and work culture like, for example, job offers (where to find them), how to apply for a job, work legislation, social manners, public holidays, recognition of skills, schools and nurseries, public transports. Finally, an encouraging and interactive interface will be developed in order to reward users for correct answers and good performances. The project will deliver one intellectual output that will be developed though the following 6 activities: A.1. Research on target groups¿ needs: all partner countries will survey relevant organisations working in direct contact with the target group in order to make sure that training modules meet users¿ needs. The questionnaire will investigate, among others, languages to use for the platform interface and topics particularly useful to migrants looking for a job. A.2. Guidelines to produce social inclusion and vocational guidance contents: based on the research, the partners will decide which topics to address in the exercise modules. A.3. Production of CLIL material: each partner will produce didactic materials in their own language using the CLIL methodology and addressing the topics selected in the previous activity. A.4. Technical implementation of the training platform prototype: implementation of the new section on the VGCLIL platform with the exercises and materials produced by the partners. A.5. Piloting: In each partner country, associated partners involved in migrants¿ inclusion will provide 20 volunteer participants for the platform testing. Their feedback will be analysed in five national reports and then compiled in one final transnational dossier. A.6. Production of definitive material: final version of the training platform VGCLIL for migrants, based on the results of the piloting phase.
Url https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2018-1-BE01-KA204-038566
Institución coordinadora/ Coordinator institution INFOREF (BÉLGICA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project SANCHEZ HERNANDEZ, PURIFICACION (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2018/10/01 Fecha de fin/ End date 2020/12/30

ACCIONES JEAN MONNET

JEAN MONNET PROJECT: THE CONSTITUTIONAL BASES OF EUROPE: BUILDING A "COMMON EUROPEAN CONSTITUTIONAL CULTURE"
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url https://www.um.es/web/eucons/inicio
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project TERUEL LOZANO, GERMAN MANUEL (FACULTAD DE DERECHO)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2018/09/01 Fecha de fin/ End date 2020/08/31

KA2 CAPACITY BUILDING

TIC CRUZ DEL SUR - USO DE LAS TIC PARA LA GESTIÓN INTEGRAL DE LA INTERNACIONALIZACIÓN EN AMÉRICA LATINA
Objetivo del proyecto El objetivo principal del consorcio TIC Cruz del Sur es el fortalecimiento institucional en el ámbito de la cooperación internacional entre universidades latinoamericanas ubicadas en las regiones menos desarrolladas y universidades europeas, mediante la transferencia de conocimiento y buenas experiencias en transparencia y reconocimiento académico. Más aún, se pretende promocionar el intercambio de "know-how" y buenas prácticas entre las instituciones socias, creando herramientas informáticas para la gestión de los programas de movilidad como parte de una estrategia de internacionalización futura que puede contribuir de forma positiva a su desarrollo. Este proyecto capitalizará las fortalezas provenientes del anterior proyecto Erasmus Mundus Cruz del Sur. El consorcio está formado por 10 instituciones socias, de 6 países diferentes, 3 en Latinoamérica: Honduras, Panamá y Argentina y 3 en Europa: España, Letonia y Portugal. La transferencia de know-how será esencial a la hora de lograr un sistema de transferencia de créditos que facilite el reconocimiento de los estudios en esta Región Lationamericana. Este proyecto responde a la necesidad de encontrar soluciones nuevas e innovativas que refuercen las estrategias de internacionalización de las instituciones de educación superior a nivel individual y potencialmente a nivel nacional.
Objective of the project English The key objective of the TICRUZ consortium is to enhance capacity for international cooperation between universities in Latin America's least developed regions and HEIs in EU countries, by facilitating transfer of knowledge and best practice in transparency and credit recognition. Furthermore it aims at promoting the exchange of knowhow and good practices among the partnership HEIs, thus creating IT's tools in the management of mobility programmes as a part of a future internationalization strategy that may positively contribute to their development. This project will capitalize on the strengths of existing partnership, Erasmus Mundus CRUZ DEL SUR, it consists of 10 full member HEIs, targeting a total of 6 countries, 3 in Latin America: Honduras, Panama and Argentina; and 3 in Europe: Spain, Poland and Portugal. Most of the Latin American HEIs (4 from 6) are situated in vulnerable areas (Less Developed Regions), into which the project intends to make a big impact. EU HEIs will play an extremely important role in the mobility implementation considering the experience gained during the last 30 years within the scope of Erasmus. The internationalization and modernisation of the Latin American HEI's for the comprehensive development constitutes the project backbone through the stenghthening of the International Relations Offices by means of training seminars focused on "Academic Recognition" and "Informatics Tools for Mobility Management". The transfer of know-how will be essential, in order to achieve a credit transfer system and to facilitate the study recognition in this Region.
Url https://www.um.es/ticcruzdelsur/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project BALIBREA GONZALEZ, MATIAS (SERVICIOS GENERALES)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • INSTITUTO POLITÉCNICO DE LEIRIA (PORTUGAL)
  • RIGAS TEHNISKÁ UNIVERSITÁTE (LETONIA)
  • UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE CHIRIQUÍ (PANAMA)
  • UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL DE JUJUY (ARGENTINA)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL DE SANTIAGO DEL ESTERO (ARGENTINA)
  • UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL FRANCISCO MORAZÁN, HONDURAS (HONDURAS)
  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA DE HONDURAS (HONDURAS)
  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA PANAMÁ (PANAMA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/10/15 Fecha de fin/ End date 2020/10/14


-AFRICA

KA2 CAPACITY BUILDING

EXPERES - LES TICE APPLIQUÉES À L'EXPÉRIMENTATION SCIENTIFIQUE
Objetivo del proyecto EXPERES, 561551-EPP-1-2015-1-ES-EPPKA2-CBHE-SP "Les TICE appliquées à l'expérimentation scientifique" EXPERES. Objetivo del proyecto: creación de una Plataforma virtual para la realización de las prácticas de física. Intentando dar solución a los problemas de los estudiantes de 1 de físicas que abandonan las prácticas debido a la saturación de los laboratorios de las Universidades. Con la plataforma se conseguiría solucionar este problema. Url: en construcción Institución coordinadora: Universidad de Murcia (España) Instituciones socias: Universidad de León (España), Universitá degli Studi di Bologna (Italia), Kungliga Tekniska Hoegskolan (Suecia), Erasmus Expertise (Francia). Universidades Marruecos: Université Abdelmalek Essadi, Université Moulay Ismail, Université Cadi Ayyad, Université Sidi Mohamed Ben Abdellah, Université Mohamed Premier, Université Mohamed V, Université Ibn Tofail, Université Hassan II, Université Ibn Zohr, Université Chouaib Doukkali, Université Sultan Moulay Slimane, Université Hassan Premier y el Ministère de l'Enseignement Supérieur, de la Recherche Scientifique et de la formation des cadres del Reino de Marruecos. Responsable: Matías Balibrea González Duración: 15/10/2015 al 14/10/2018
Objective of the project English
Url www.experesproject.uae.ma
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ESQUEMBRE MARTINEZ, FRANCISCO (FACULTAD DE MATEMÁTICAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • ABDELMALEK ESSAADI (MARRUECOS)
  • CADI AYYAD UNIVERSITY (MARRUECOS)
  • KUNGLIGA TEKNISKA HOEGSKOLAN (SUECIA)
  • UNIVERSIDAD DE LEON (ESPAÑA)
  • Universidad Mohammed I Oujda (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI BOLOGNA (ITALIA)
  • Université Chouaib Doukkali (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ HASSAN II - MOHAMMEDIA (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ HASSAN 1ER (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ IBN TOFAIL (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ IBN ZOHR (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ MOHAMMED V-AGDAL (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SIDI MOHAMED BEN ABDELLAH (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SULTAN MOULAY SLIMANE (MARRUECOS)
  • UNIVERSITY MOULAY ISMAIL (MARRUECOS)
Fecha de inicio/ Start date 2015/10/15 Fecha de fin/ End date 2018/12/14

SATELIT "Solutions Académiques pour le territoire Euro-méditerranéen leader d'Innovations et Transferts technologique d'excellence"
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url http://www.satelit-project.com/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ AIX MARSEILLE (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PESCADOR GÓMEZ, MARÍA DOLORES (SERVICIOS GENERALES)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE CADIZ (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI GENOVA (ITALIA)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI TORINO (ITALIA)
  • UNIVERSITÉ ABDERRAHMANE MIRA DE BEJAIA (ARGELIA)
  • UNIVERSITÉ CONSTANTINE I (ARGELIA)
  • UNIVERSITÉ DE SFAX (TUNEZ)
  • UNIVERSITÉ DE SOUSSE (TUNEZ)
  • UNIVERSITÉ DE TOULON ET DU VAR (U.T.V.) (FRANCIA)
  • UNIVERSITÉ MOHAMMED V DE RABAT (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SIDI MOHAMED BEN ABDELLAH (MARRUECOS)
Fecha de inicio/ Start date 2016/10/15 Fecha de fin/ End date 2019/10/14


-EUROPA

KA2 CAPACITY BUILDING

DARE. DEVELOPING PROGRAMMES FOR ACCESS OF DISADVANTAGED GROUPS OF PEOPLE AND REGIONS TO HIGHER EDUCATION
Objetivo del proyecto Los objetivos específicos del proyecto se resumen en la creación de tres grandes líneas de trabajo: el pilotaje y la implementación de un programa de capacitación integra para desarrollar en las Universidades objeto la implementación de la figura del "Maestro Entrenador Educador" orientado a los grupos de inclusión del proyecto; lugar orientado al Gobierno Civil de las personas empleadas y responsables de políticas (en la educación y los servicios sociales incluyendo personal de la biblioteca como un enfoque clave); y reforzar las actuaciones orientándolo a las ONG de profesores de la educación (profesorado no universitario) para la promoción y desarrollo de la educación inclusiva, la integración social y el tratamiento no discriminación de las personas con necesidades especiales en la educación de acuerdo con los criterios del Plan Bolonia. Los resultados y productos que se pretenden entre otros son la incorporación de formación en Inglés y fortalecer con fines específicos en necesidades especiales y discapacidad, la capacitación de todos los grupos objetivo, incorporar formación curricular con diseños europeo del crédito en materia de inclusión en discapacidad, realizar grupos piloto durante 2 meses para validar el modelo formativo, entre otros. Para ello poder comprobar la evolución y la consecución de los objetivos se ha diseñado un Plan de Calidad centrado en el seguimiento y evaluación de los Planes de Estudio, la difusión y la sostenibilidad. Se pretende crear o impulsar el Día de la conciencia nacional y el Oficial de Enlace de Acceso en las Universidades de aplicación para ayudar al alumnado con problemas de necesidades especiales. Todo esto está supervisado por una gestión de calidad total a través de estructuras y reuniones de proyectos y gestión diaria del proyecto.
Objective of the project English DARE (Developing programs for Access of Disadvantaged groups of people and Regions to Higher Education) is a cross-regional project under the Erasmus+ Key Action 2, founded by the Educational, Audiovisual and Culture Executive Agency ("EACEA") of the European Union. The aims of the project are: 1. to promote inclusive education and responsive education in Georgia and Israel by widening access to higher education for potential and existing students from three vulnerable groups: women, ethnic minorities and those with disabilities. It also addresses potential students which live at peripheral areas in accordance with Bologna Process and United Nations criteria. This will initiate the right of individuals with special needs to access education, to enjoy the right of participation in everyday society and to overcome discrimination against them in society by raising awareness and acceptance in society; 2. to raise the public awareness in access, equity and diversity and the principles of social dimension and social inclusion; 3. to facilitate transfer of best practice in access and widening participation; 4. to modernise governance, management and function of institutions; 5. to improve student retention rates and prepare them for the labour market.
Url http://dare.erasmus-plus.org.il/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF HAIFA UH (ISRAEL)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ROS BERRUEZO, GASPAR FRANCISCO (FACULTAD DE VETERINARIA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS (LITUANIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSIDAD DE HAIFA (ISRAEL)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/10/01 Fecha de fin/ End date 2018/10/31

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

CREATEskills - Social Learning for STEM in Primary Education
Objetivo del proyecto El proyecto "CREATEkills" está diseñado para desarrollar e implementar prácticas innovadoras, herramientas y metodologías en escuelas primarias para el establecimiento de aulas de estudio de STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas) mejorando la calidad y relevancia del proceso de aprendizaje en educación primaria, más específicamente con respecto al atractivo de STEM. A través de actividades prácticas y basadas en la lógica de la Teoría del Aprendizaje Social, "CREATEkills" contribuirá al desarrollo de las habilidades del siglo XXI entre los estudiantes. El grupo objetivo serán los estudiantes de escuela primaria (6-12 años de edad), maestros y padres, así como los investigadores y las organizaciones relacionadas con la ciencia, estableciendo un puente entre las escuelas y los entornos de trabajo. El proyecto desarrollará, probará e implementará una metodología innovadora para la educación STEM en las escuelas primarias, que incluye un conjunto de herramientas con materiales de enseñanza STEM para maestros de escuelas primarias y una guía para maestros. Para la participación de una comunidad más amplia, padres y otras comunidades, la creación de una plataforma web animada con una "sala de profesores virtuales", establecer una red entre profesores de la UE, una biblioteca virtual y actividades hogareñas y proyectos de bricolaje para niños y familias disponibles en todos idiomas de los socios.
Objective of the project English
Url http://createskills.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution MENTORTEC SERVICOS DE APOIO A PROJECTOS TECNOLOGICOS SA (PORTUGAL)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE LOUREIRO (PORTUGAL)
  • CHANIA DIRECTORATE OF PRIMARY EDUCATION (GRECIA)
  • COLEGIO PÚBLICO CONSOLACIÓN (ESPAÑA)
  • METBALTIC (LITUANIA)
  • SCHOOL KARALIENES MORTOS MOKYKLA (LITUANIA)
  • SCIENCE VIEW HELLENIC ASSOCIATION (GRECIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/11/01 Fecha de fin/ End date 2019/10/31

DISABUSE Disablist Bullying - Experience into Change, providing the right support services
Objetivo del proyecto Creación de materiales pedagógicos multimedia para prevenir e intervenir en casos de bullying, marginación y exclusión de las personas con discapacidad intelectual en el entorno escolar.
Objective of the project English
Url http://www.disabuse.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution DUBLIN CITY UNIVERSITY (IRLANDA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/10/01 Fecha de fin/ End date 2019/09/30

IM-FUTURE - DEVELOPMENT OF A JOINT STUDY PROGRAM BETWEEN HIGHER EDUCATION AND VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING: INTERNATIONAL MASTER'S DEGREE IN FURNITURE SECTOR
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url http://www.im-future.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution Buckinghamshire New University (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CHAIN NAVARRO, CELIA MARIA (FACULTAD DE COMUNICACIÓN Y DOCUMENTACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/11/02 Fecha de fin/ End date 2019/05/02

MOBIABILITY:A EUROPEAN STANDARD ON SUPPORT MEASURES IN THE EHEA FOR INTERNATIONAL STUDENTS WITH DISABILITIES.
Objetivo del proyecto Elaboración de un estándar trasnacional de medidas y ajustes para estudiantes con discapacidad de movilidad internacional, así como una plataforma online europea y multilingüe que albergue un catálogo de instituciones que cumplen con dicho estándar.
Objective of the project English The main objective is the development of a European transnational standard of measures and reasonable adjustments at academic level for students with disabilities in international mobility as well as an online and multilingual platform that hosts a catalog of institutions reaching this standard.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/02e5d10f-007e-42f3-9aaf-a7f212c31c3a
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PEREZ SANCHEZ, MIGUEL ANGEL (FACULTAD DE PSICOLOGÍA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • CERMI. Comité de Representantes de Personas con Discapacidad y sus Familias. (ESPAÑA)
  • FONCE. FUNDACIÓN ONCE PARA LA COOPERACIÓN E INCLUSIÓN SOCIAL DE LAS PERSONAS CON DISCAPACI (ESPAÑA)
  • FUNDACION UNIVERSIA (ESPAÑA)
  • LUBLIN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY-POLITECHNIKA LUBELSKA (POLONIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

NEW FACES: FACING EUROPE IN CRISIS: SHAKESPEARE'S WORLD AND PRESENT CHALLENGES
Objetivo del proyecto NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) estduia lo que Shakespeare y las Humanidades pueden hacer por Europa. El objetivo del proyecto es evaluar la contribución que las Humanidades (especialmente la Literatura, la Historia y el Teatro) pueden ofrecer para comprender las crisis y proporcionar a nuestra sociedad actual recursos intelectuales para hacerles frente. El conocimiento del pasado y, especialmente, de la literatura y la historia del pasado es esencial, incluso vital, para afrontar y superar las tensiones y los conflictos actuales. En un año que celebra el 400 aniversario de su muerte, los 10 socios identifican a Shakespeare como un objeto de especial relevancia transnacional, unificador, que puede ayudar en la comprensión y aprehensión de las crisis.
Objective of the project English NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) studies what Shakespeare and the humanities can do for Europe. The aim of the project is to assess the contribution that the humanities (esp. literature, history and theatre) can offer to comprehend and apprehend crises and provide our current society with some intellectual resources to face them. Knowledge of the past and especially of the literature and history of the past appears to the partners of the project to be essential, even vital, to tackle and overcome the current tensions and conflicts. In a year that celebrates the 400th anniversary of his death, the 10 partners identify Shakespeare as a particularly relevant transnational, unifying object that can help in the comprehension and apprehension of crises.
Url http://www.new-faces-erasmusplus.fr/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ PAUL VALÉRY MONTPELLIER III (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CALVO LOPEZ, CLARA (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • FREIE UNIVERSITÄT BERLIN (ALEMANIA)
  • JAGIELLONIAN UNIVERSITY IN KRAKOW (POLONIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDADE DO PORTO (PORTUGAL)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI FERRARA (ITALIA)
  • UNIVERSITEIT UTRECHT (PAÍSES BAJOS)
  • UNIVERSITY OF SZEGED (HUNGRÍA)
  • UNIVERZITA KARLOVA IN PRAGUE (REPÚBLICA CHECA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

KA3

CARMA, RMA AND OTHER NON-FORMAL LEARNING METHODS FOR STUDENTS MOTIVATION
Objetivo del proyecto http://carma-project.eu/
Objective of the project English The CARMA project introduces non-formal learning methods as a collaborative learning strategy to innovate school culture and transform classroom practices. The Reciprocal Maieutic Approach (RMA) will be used as an inclusive assessment tool for increasing teachers¿ skills. The results achieved by the partnership will be applied for pushing policies towards the inclusion of disadvantaged learners and reduce early school leaving. The CARMA project foresees a consolidated process of proposing, enriching, and piloting an innovative learning approach. Objectives: - To increase student motivation and participation by offering new forms of teaching-learning using non-formal approaches to support disadvantaged learners and increase their achievements; - To integrate the RMA as an assessment tool within school curricula; - To expand teachers¿ skills through training and assessment framework with knowledge and resources on how to use inclusive and participatory practices and develop collaborative relationships in and out of school; - To provide policy recommendations for strategies aimed at reducing early school leaving and increasing basic skills. The two direct target groups are a) teachers in basic skills and b) students (11-15 years) identified as disadvantaged. Indirect target group is the wider school community. The following results will be available online and in hard copy in the seven languages of the partners and in English: - CARMA Toolkit on how to use collaborative learning with students; - Inclusion Strategy with recommendations to EU education authorities on how to integrate non-formal learning within schools and form collaborative relationships with the school community; - Assessment Model for teachers; - Online Network promoting non-formal learning methods and continuous professional development of teachers. The impact envisaged by the CARMA project reaches to the education sector, the school community and policy makers in education and training at EU level.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/ec2f41f7-0840-4459-83ae-3e76edb4155e
Institución coordinadora/ Coordinator institution CESIE (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/01/01 Fecha de fin/ End date 2018/10/30

SPORT

BRIDGE. Promotion of European Traditional Sports and Games, a BRIDGE for Intercultural Dialogue Application.
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution INSTITUT NACIONAL D'EDUCACIO FISICADE CATALUNYA] [INEFC] (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ALONSO ROQUE, JOSE IGNACIO (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2018/12/31

ESA ENRICHED SPORT ACTIVITES
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution CENTRO SPORTIVO UNIVERSITARIO PALERMO - CUS Palermo (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project GOMEZ LOPEZ, MANUEL (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/31


-EUROPA COMUNITARIA

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

"REFUGIUM: Building shelter cities and a new welcoming culture. Links between European universities and schools in Human Rights"
Objetivo del proyecto El objetivo general de este proyecto es promover la responsabilidad social de las instituciones de Educación Superior ante una temática de gran actualidad como es la crisis migratoria y de refugiados registrada en la UE y el reto en términos de integración y cohesión social que representa. Este proyecto parte de la convicción de que las instituciones de Educación Superior pueden jugar un papel relevante en la integración de los migrantes y refugiados a través de sus propias acciones educativas. Las acciones propuestas están orientadas a promover un mayor conocimiento de las causas, consecuencias y estado actual de los desplazamientos forzosos en Europa, así como a prevenir los brotes racistas y xenófobos entre los adolescentes y jóvenes europeos. Las acciones previstas se articulan 4 ejes: a) Realizar un estudio sobre las percepciones que tienen los jóvenes estudiantes de universidad y secundaria sobre la crisis de refugiados registrada en Europa y sus consecuencias. b) Desarrollar acciones de formación que promuevan un mayor conocimiento de los conflictos que han generado los desplazamientos forzosos actuales y de la situación de los refugiados que buscan protección en Europa. c) Elaborar materiales didácticos sobre la migración y el refugio que ayuden a comprender el fenómeno y a prevenir la emergencia de acciones y conductas racistas y xenófobas entre los adolescentes y jóvenes europeos. d) Investigar sobre las iniciativas que las universidades europeas llevan a cabo para la integración de los refugiados y su impacto en términos de integración. Los principales destinatarios de este proyecto son adolescentes y jóvenes estudiantes de secundaria y universidad, tanto autóctonos como migrantes y refugiados. Los destinatarios secundarios serán profesores y otros agentes de la sociedad civil. A través de las diversas actividades propuestas se prevé llegar a más de dos mil personas, como receptores directos e indirectos de las acciones.
Objective of the project English
Url refugeesedurights.eu
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project MORAES MENA, NATALIA (FACULTAD DE ECONOMÍA Y EMPRESA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • INSTITUTO SUPERIOR DE ENGENHARIA DE LISBOA (PORTUGAL)
  • LUNDS UNIVERSITET (SUECIA)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI SALERNO (ITALIA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

ECSI. POUR UNE PRATIQUE ÉTHIQUE ET INCLUSIVE DE L'E-SPORT
Objetivo del proyecto
Objective of the project English The project « Towards an ethical and inclusive practice in esports » (Esports Centers & Social Inclusion - eCSI) consists in a European collaboration supporting the development, experimentation and diffusion of an innovating territorial concept in the emerging field of esports. Esport correspond to the competitive practise of video gaming. It is sparking an extraordinary level of enthusiasm in Europe and around the world. Several key figures allow us to establish the scale of the phenomenon in Europe: 77 million regular viewers, 24 million competitors, a turnover of 209 million euro/year, 35% of rate growth for the market, ten of the largest European contests drew 784,000 viewers in 2017, and approximately 20,000 European gamers are professional gamers. In numerous European countries, esports rank among the first two activities chosen for competition, and have already gone beyond tennis financial stakes. Coming from South Korea, esports represent a dynamic industry which raises as many questions as it stimulates European societies on a cultural, sports, educational, and economic level. Nevertheless, outside national isolated initiatives, there seems to be no such things as an academic complete approach on this multidisciplinary issue, nor any coordinated actions towards an ethical and inclusive control of esports. The project is going to explore these different issues through cross research, local experimentation, and exchanges with socio-professional organisations. The project is based on three concrete commitments : 1. To write a European charter managing professional and amateur organisations (associations, clubs, or educational institutions) with a view to contributing to an ethical, inclusive, and sustainable practice of esports. 2. To create educational material within the field of esports, and to promote skills throughout a MOOC on raising awareness about esports, a pedagogical resources bank, and a game skills base. 3. To create a European university network about multidisciplinary research in esports. Spanning over thirty-six months, this project is going to mobilise around fifty participants - including students, teachers, researchers, learning engineers and professional associations from the private or public sector relating to esports - who will represent the variety of European-level dynamics and customs of this practice (Spain, Finland, France and the UK). Throughout the unfolding of the project, this task force will share its activity and make it visible thanks to eportfolios. Participants will benefit from collaborative and multidisciplinary training with four workshops organised around the following topics to enable a better grasp of the project complexity. ¿ How do we build social bounding in the European area? ¿ What is esports in Europe? ¿ Esports faced with the educational values embodied by traditional sports and the issue of skills ¿ What facilities for an ethical and inclusive practice of esports? The richness drawn from peer-learning workshops, case studies, serious games and flipped classroom will enable participants to build unprecedented knowledge on the subject ¿ which will establish a preliminary basis for the first European scientific community on the question, as well as the production and diffusion of a corpus of educational and technical material for players, their families, clubs, local governments, educational institutions, but also professionals from the sector. The promotion of best practice, added to the objective of raising awareness about risks, will be accompanied by a certification scheme for esports centers and skills recognition via an open badge system.
Url https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2018-1-FR01-KA203-048203
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ DE CAEN (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project VALERO VALENZUELA, ALFONSO (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2018/09/01 Fecha de fin/ End date 2021/08/31

HERMES: Harmonisation & Recognition of LAS (Laboratory Animal Science) education and training in MEmber States
Objetivo del proyecto La principal prioridad perseguida por este proyecto es la transparencia y el reconocimiento de las capacidades y cualificaciones en el mercado laboral europeo de todos los profesionales (investigadores empleados en la academia o la industria y estudiantes de doctorado) involucrados en el uso y cuidado de animales con fines científicos. Así, el proyecto HERMES tiene como objetivo diseñar, probar y validar una certificación común para la promoción de la libre circulación de personal competente en los Estados miembros de la UE, basada en soluciones innovadoras para el reconocimiento y la validación de resultados de aprendizaje ("certificado digital" multilingüe). El proyecto también establecerá módulos de aprendizaje basado en la web como una herramienta adecuada para lograr un gran número de asistentes en poco tiempo, equilibrando el conocimiento práctico y teórico y facilitando la formación continua de los profesionales que trabajan en la experimentación animal en los diferentes sectores. Esta interoperabilidad se garantizará gracias a un enfoque de múltiples actores en la composición de la asociación, compuesta por instituciones de investigación, organismos de acreditación, universidades y autoridades competentes para el reconocimiento de las habilidades requeridas.
Objective of the project English
Url http://www.um.es/ar/web/internacionalizacion/-/la-um-participa-en-la-reunion-del-proyecto-hermes-sobre-experimentacion-animal-en-italia
Institución coordinadora/ Coordinator institution Istituto Zooprofilattico Sperimentale dell'Abruzzo e del Molise "G. Caporale" (IZSAM) (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project GARCIA CARRILLO, NURIA (SERVICIOS GENERALES)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • ISTITUTO SUPERIORE DI SANITA (ITALIA)
  • MINISTRY OF RURAL DEVELOPMENT AND FOOD (GRECIA)
  • SWEDISH UNIVERSITY OF AGRICULTURAL SCIENCES (SUECIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • VETERINARY CONTINUOUS EDUCATION IN EUROPE - VETCEE (BÉLGICA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/09/01 Fecha de fin/ End date 2020/08/31

SSaMs - Training Sports Students as Mentors
Objetivo del proyecto x
Objective of the project English Our objective is to develop a HEI course to enhance the knowledge and skills of undergraduate sports students to enable them to provide mentoring support for young males who are underachieving at school and so motivate them to stay at school and improve their educational attainment/outcomes. The course will also instruct coaches on support for young men's mental and emotional health. The aim of SSaMs is to assist in reducing early school leaving amongst boys and young men; young men are more likely to leave education and training with at most lower secondary education. Across the EU the rate of early school leaving is considerably higher amongst boys than girls in all member states [except Bulgaria] (EU, 2010; EU, 2016). On educational support there is ¿a shortage of initiatives specifically targeted at boys¿ (EU, 2010). The project is in-line with the Europe 2020 strategy that sets out a target of "reducing the share of early leavers of education and training to less than 10 % by 2020" (EU, 2010). Mentoring is a well-established non-formal method of engaging young people to improve academic attainment. On addressing youth unemployment, EC recommendations include enhancing support for non-formal education workers including those in mentor roles (EC, 2014). Sports students; sports personnel work with boys and young men on health and social concerns in schools and non-formal education settings via professional sports clubs 'sport in the community' schemes (CTFC, 2011; CCFC, 2011). There is also evidence of sports coaches working in a small number of schools as mentors assisting boys with their educational achievement (Eaude, T. 2008; Gulati & King, 2009; Beattie et al, 2014). However, whilst sports coaches are well placed to work with young males in terms of male affiliation with sport and particularly work with hard-to-reach young males, a criticism of existing community sports coach work is that sports coaches lack the knowledge and skills required to work effectively in supportive education, health, and social contexts (Parnell et al, 2013). Course content will be based on existing training materials developed for sports coaches to mentor young males provided by a UK not-for-profit company working to improve boys' educational achievement (Mengage, 2015) (attached); the course content intended to enhance students knowledge and skills will include: 1. Students will develop an in-depth understanding of the rationale for a gender-sensitive approach to helping young males achieve their academic and/or vocational potential; gain an understanding of issues affecting young males: the consequences of poor academic achievement: (i) reduced social mobility; (ii) poor health outcomes, and (iii) criminality. 2. Students will be trained as mentors, including: the role of mentor; personal qualities of a mentor (including developing mentor/ mentee relationships/boundaries); identifying mentee goals and outcomes; safeguarding and mentee personal disclosure; mental and emotional health of young males; signposting to appropriate referral services; support and referral structures for effective mentoring in the workplace; opportunities for practical use including income generation opportunities for sports organisations. 3. Students will develop an in-depth understanding of how a strengths-based and civic competence enhancing approach to mentoring - Positive Youth Development methodology can improve academic achievement and continued participation of young males in education, and routes to socially responsible adulthood/integration into civic life. 4. The course will include student placements with local schools and relevant informal education and other appropriate settings for practical work experience, and the building of links between HEIs and local institutions. The course may be delivered as: (i) a stand-alone academic course to support placement/employability course options; (ii) a number of supplementary delivery sessions running alongside
Url https://sportsmentors.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF GLOUCESTERSHIRE (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project BAZACO BELMONTE, MARÍA JESUS (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/11/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/30

VGCLIL for Migrants: An Integrated Approach to Language, Culture and Pre-vocational Skills
Objetivo del proyecto
Objective of the project English In the last few years, Europe has been experiencing a massive increase in migration flows. The European Union has to face an unprecedented humanitarian emergency and it needs to find a solution to integrate a large number of migrants who, most of time, have no command of the host country language, struggle to get adjusted to European social and cultural dynamics and lack professional skills necessary to get included in the labour market. In this situation, the present project aims to offer a support for migrants¿ professional integration and social inclusion, by improving their knowledge of the host country language and culture, while providing them with useful information on the labour market and skills needed to enter it. In order to reach these objectives, partners will exploit the already existing training platform implemented for the past project ¿Vocational Guidance in CLIL¿ (link: http://vgclil.eu/training-platform). In the former project, young European adults looking for a job abroad, in one of the partnership countries (Austria, Belgium, Italy, Spain and United Kingdom) where addressed. The training material used CLIL methodology which aimed to improve one¿s knowledge of the host country language (levels B2-C1), while building awareness on the host country labour market. The present project will complete the former one, building a new section of the platform specifically designed for migrants living in one of the 5 partner countries, regardless of their status, with a basic command of the host country language (levels A1, A2 and B1). Moreover, the interface together with exercise and registration instructions will be translated in a selection of languages commonly spoken by migrants (such as Arabic, Russian, Turkish), in order to assist users during the first steps of their learning pathway. The platform will display different modules, each one composed by thematic units, corresponding to specific activities. Exercises will be designed with a visual approach, using images, videos and short sentences, rather than long texts, and they will address topics related to social and cultural inclusion as well as labour market and work culture like, for example, job offers (where to find them), how to apply for a job, work legislation, social manners, public holidays, recognition of skills, schools and nurseries, public transports. Finally, an encouraging and interactive interface will be developed in order to reward users for correct answers and good performances. The project will deliver one intellectual output that will be developed though the following 6 activities: A.1. Research on target groups¿ needs: all partner countries will survey relevant organisations working in direct contact with the target group in order to make sure that training modules meet users¿ needs. The questionnaire will investigate, among others, languages to use for the platform interface and topics particularly useful to migrants looking for a job. A.2. Guidelines to produce social inclusion and vocational guidance contents: based on the research, the partners will decide which topics to address in the exercise modules. A.3. Production of CLIL material: each partner will produce didactic materials in their own language using the CLIL methodology and addressing the topics selected in the previous activity. A.4. Technical implementation of the training platform prototype: implementation of the new section on the VGCLIL platform with the exercises and materials produced by the partners. A.5. Piloting: In each partner country, associated partners involved in migrants¿ inclusion will provide 20 volunteer participants for the platform testing. Their feedback will be analysed in five national reports and then compiled in one final transnational dossier. A.6. Production of definitive material: final version of the training platform VGCLIL for migrants, based on the results of the piloting phase.
Url https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2018-1-BE01-KA204-038566
Institución coordinadora/ Coordinator institution INFOREF (BÉLGICA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project SANCHEZ HERNANDEZ, PURIFICACION (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2018/10/01 Fecha de fin/ End date 2020/12/30

ACCIONES JEAN MONNET

JEAN MONNET PROJECT: THE CONSTITUTIONAL BASES OF EUROPE: BUILDING A "COMMON EUROPEAN CONSTITUTIONAL CULTURE"
Objetivo del proyecto
Objective of the project English
Url https://www.um.es/web/eucons/inicio
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project TERUEL LOZANO, GERMAN MANUEL (FACULTAD DE DERECHO)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2018/09/01 Fecha de fin/ End date 2020/08/31


-LATINOAMERICA

KA2 CAPACITY BUILDING

TIC CRUZ DEL SUR - USO DE LAS TIC PARA LA GESTIÓN INTEGRAL DE LA INTERNACIONALIZACIÓN EN AMÉRICA LATINA
Objetivo del proyecto El objetivo principal del consorcio TIC Cruz del Sur es el fortalecimiento institucional en el ámbito de la cooperación internacional entre universidades latinoamericanas ubicadas en las regiones menos desarrolladas y universidades europeas, mediante la transferencia de conocimiento y buenas experiencias en transparencia y reconocimiento académico. Más aún, se pretende promocionar el intercambio de "know-how" y buenas prácticas entre las instituciones socias, creando herramientas informáticas para la gestión de los programas de movilidad como parte de una estrategia de internacionalización futura que puede contribuir de forma positiva a su desarrollo. Este proyecto capitalizará las fortalezas provenientes del anterior proyecto Erasmus Mundus Cruz del Sur. El consorcio está formado por 10 instituciones socias, de 6 países diferentes, 3 en Latinoamérica: Honduras, Panamá y Argentina y 3 en Europa: España, Letonia y Portugal. La transferencia de know-how será esencial a la hora de lograr un sistema de transferencia de créditos que facilite el reconocimiento de los estudios en esta Región Lationamericana. Este proyecto responde a la necesidad de encontrar soluciones nuevas e innovativas que refuercen las estrategias de internacionalización de las instituciones de educación superior a nivel individual y potencialmente a nivel nacional.
Objective of the project English The key objective of the TICRUZ consortium is to enhance capacity for international cooperation between universities in Latin America's least developed regions and HEIs in EU countries, by facilitating transfer of knowledge and best practice in transparency and credit recognition. Furthermore it aims at promoting the exchange of knowhow and good practices among the partnership HEIs, thus creating IT's tools in the management of mobility programmes as a part of a future internationalization strategy that may positively contribute to their development. This project will capitalize on the strengths of existing partnership, Erasmus Mundus CRUZ DEL SUR, it consists of 10 full member HEIs, targeting a total of 6 countries, 3 in Latin America: Honduras, Panama and Argentina; and 3 in Europe: Spain, Poland and Portugal. Most of the Latin American HEIs (4 from 6) are situated in vulnerable areas (Less Developed Regions), into which the project intends to make a big impact. EU HEIs will play an extremely important role in the mobility implementation considering the experience gained during the last 30 years within the scope of Erasmus. The internationalization and modernisation of the Latin American HEI's for the comprehensive development constitutes the project backbone through the stenghthening of the International Relations Offices by means of training seminars focused on "Academic Recognition" and "Informatics Tools for Mobility Management". The transfer of know-how will be essential, in order to achieve a credit transfer system and to facilitate the study recognition in this Region.
Url https://www.um.es/ticcruzdelsur/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project BALIBREA GONZALEZ, MATIAS (SERVICIOS GENERALES)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • INSTITUTO POLITÉCNICO DE LEIRIA (PORTUGAL)
  • RIGAS TEHNISKÁ UNIVERSITÁTE (LETONIA)
  • UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE CHIRIQUÍ (PANAMA)
  • UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL DE JUJUY (ARGENTINA)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL DE SANTIAGO DEL ESTERO (ARGENTINA)
  • UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL FRANCISCO MORAZÁN, HONDURAS (HONDURAS)
  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA DE HONDURAS (HONDURAS)
  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA PANAMÁ (PANAMA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/10/15 Fecha de fin/ End date 2020/10/14


ÁREA DE RELACIONES INTERNACIONALES

Edificio Rector Soler, 2ª planta. Campus de Espinardo, 30100 - Murcia (España)

Tlf.: +34 868 88 4074

Fax: +34 868 88 4130

internacionales@um.es

Horario de atención al público: de Lunes a Viernes, de 9.30h a 13.30h