Nuevo documento de trabajo: “Height and Industrialisation in a City in Catalonia during the Nineteenth Century”

wp_ubeconomics
Fuente imagen: http://www.ub.edu/ubeconomics/wp-content/uploads/2015/12/334WEB.pdf

Ramon Ramon-Muñoz (Universitat de Barcelona) y Josep-Maria Ramon-Muñoz (Universidad de Murcia), investigadores del proyecto SAL+DES, han publicado un documento de trabajo titulado “Height and Industrialisation in a City in Catalonia during the Nineteenth Century”.

El trabajo, publicado en UB Economics Working Papers, analiza la evolución del nivel de vida biológico a lo largo del siglo XIX en Cataluña a partir del uso de información antropométrica. Se centra en el caso de la Igualada, una de las principales ciudades industriales catalanas durante la primera mitad del siglo XIX. Los resultados muestran una disminución de la estatura media de las cohortes de hombres nacidas entre las décadas de 1830 y 1860, período en el que surgió y se consolidó la industrialización basada en el sistema de fábrica. El trabajo también sugiere un incremento de la desigualdad durante el tercer cuarto del siglo XIX. La evidencia empírica presentada apoya la interpretación pesimista de la evolución del nivel de vida durante las primeras etapas de la industrialización.

Referencia y enlace al documento:

Ramon-Muñoz, Ramon & Josep-Maria Ramon-Muñoz (2015), “Height and Industrialisation in a City in Catalonia during the Nineteenth Century”, UB Economics Working Papers 2015/334.

Abstract:

Drawing on anthropometric information, this article investigates the evolution of the biological standard of living in nineteenth-century Catalonia. We focus on the city of Igualada, one of Catalonia’s main textile centres in the early part of the century. The results show a decline in the height of males born between the 1830s and the 1860s, the period in which factory-based industrialisation emerged and became consolidated. The article also suggests that height inequality rose during the third quarter of the nineteenth century. The empirical evidence gathered provides further support for the pessimistic view of the evolution of the standard of living during the early stages of industrialisation.

JEL Codes:

I12, I14, I31, N33, N63.

Keywords:

Biological Standard of Living, Inequality, Industry, Urbanization, Southern Europe.

Say Something