Proyectos Vigentes - Internacionalización - Universidad de Murcia
Saltar al contenido
Men�

Internacionalización

Seleccione un área geográfica:

-TODAS

KA2 CAPACITY BUILDING

EXPERES - LES TICE APPLIQUÉES À L'EXPÉRIMENTATION SCIENTIFIQUE
Objetivo del proyecto EXPERES, 561551-EPP-1-2015-1-ES-EPPKA2-CBHE-SP "Les TICE appliquées à l'expérimentation scientifique" EXPERES. Objetivo del proyecto: creación de una Plataforma virtual para la realización de las prácticas de física. Intentando dar solución a los problemas de los estudiantes de 1 de físicas que abandonan las prácticas debido a la saturación de los laboratorios de las Universidades. Con la plataforma se conseguiría solucionar este problema. Url: en construcción Institución coordinadora: Universidad de Murcia (España) Instituciones socias: Universidad de León (España), Universitá degli Studi di Bologna (Italia), Kungliga Tekniska Hoegskolan (Suecia), Erasmus Expertise (Francia). Universidades Marruecos: Université Abdelmalek Essadi, Université Moulay Ismail, Université Cadi Ayyad, Université Sidi Mohamed Ben Abdellah, Université Mohamed Premier, Université Mohamed V, Université Ibn Tofail, Université Hassan II, Université Ibn Zohr, Université Chouaib Doukkali, Université Sultan Moulay Slimane, Université Hassan Premier y el Ministère de l'Enseignement Supérieur, de la Recherche Scientifique et de la formation des cadres del Reino de Marruecos. Responsable: Matías Balibrea González Duración: 15/10/2015 al 14/10/2018
Objective of the project
Url http://196.200.152.145/experes/
Institución coordinadora/ Coordinator institution Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ESQUEMBRE MARTINEZ, FRANCISCO (FACULTAD DE MATEMÁTICAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • ABDELMALEK ESSAADI (MARRUECOS)
  • CADI AYYAD UNIVERSITY (MARRUECOS)
  • KUNGLIGA TEKNISKA HOEGSKOLAN (SUECIA)
  • UNIVERSIDAD DE LEON (ESPAÑA)
  • Universidad Mohammed I Oujda (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI BOLOGNA (ITALIA)
  • Université Chouaib Doukkali (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ HASSAN II - MOHAMMEDIA (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ HASSAN 1ER (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ IBN TOFAIL (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ IBN ZOHR (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ MOHAMMED V-AGDAL (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SIDI MOHAMED BEN ABDELLAH (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SULTAN MOULAY SLIMANE (MARRUECOS)
  • UNIVERSITY MOULAY ISMAIL (MARRUECOS)
Fecha de inicio/ Start date 2015/10/15 Fecha de fin/ End date 2018/10/14

KA2 CAPACITY BUILDING

DARE. DEVELOPING PROGRAMMES FOR ACCESS OF DISADVANTAGED GROUPS OF PEOPLE AND REGIONS TO HIGHER EDUCATION
Objetivo del proyecto Los objetivos específicos del proyecto se resumen en la creación de tres grandes líneas de trabajo: el pilotaje y la implementación de un programa de capacitación integra para desarrollar en las Universidades objeto la implementación de la figura del "Maestro Entrenador Educador" orientado a los grupos de inclusión del proyecto; lugar orientado al Gobierno Civil de las personas empleadas y responsables de políticas (en la educación y los servicios sociales incluyendo personal de la biblioteca como un enfoque clave); y reforzar las actuaciones orientándolo a las ONG de profesores de la educación (profesorado no universitario) para la promoción y desarrollo de la educación inclusiva, la integración social y el tratamiento no discriminación de las personas con necesidades especiales en la educación de acuerdo con los criterios del Plan Bolonia. Los resultados y productos que se pretenden entre otros son la incorporación de formación en Inglés y fortalecer con fines específicos en necesidades especiales y discapacidad, la capacitación de todos los grupos objetivo, incorporar formación curricular con diseños europeo del crédito en materia de inclusión en discapacidad, realizar grupos piloto durante 2 meses para validar el modelo formativo, entre otros. Para ello poder comprobar la evolución y la consecución de los objetivos se ha diseñado un Plan de Calidad centrado en el seguimiento y evaluación de los Planes de Estudio, la difusión y la sostenibilidad. Se pretende crear o impulsar el Día de la conciencia nacional y el Oficial de Enlace de Acceso en las Universidades de aplicación para ayudar al alumnado con problemas de necesidades especiales. Todo esto está supervisado por una gestión de calidad total a través de estructuras y reuniones de proyectos y gestión diaria del proyecto.
Objective of the project DARE (Developing programs for Access of Disadvantaged groups of people and Regions to Higher Education) is a cross-regional project under the Erasmus+ Key Action 2, founded by the Educational, Audiovisual and Culture Executive Agency ("EACEA") of the European Union. The aims of the project are: 1. to promote inclusive education and responsive education in Georgia and Israel by widening access to higher education for potential and existing students from three vulnerable groups: women, ethnic minorities and those with disabilities. It also addresses potential students which live at peripheral areas in accordance with Bologna Process and United Nations criteria. This will initiate the right of individuals with special needs to access education, to enjoy the right of participation in everyday society and to overcome discrimination against them in society by raising awareness and acceptance in society; 2. to raise the public awareness in access, equity and diversity and the principles of social dimension and social inclusion; 3. to facilitate transfer of best practice in access and widening participation; 4. to modernise governance, management and function of institutions; 5. to improve student retention rates and prepare them for the labour market.
Url http://dare.erasmus-plus.org.il/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF HAIFA UH (ISRAEL)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ROS BERRUEZO, GASPAR FRANCISCO (FACULTAD DE VETERINARIA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS (LITUANIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSIDAD DE HAIFA (ISRAEL)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/01/01 Fecha de fin/ End date 2017/12/30

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

IM-FUTURE - DEVELOPMENT OF A JOINT STUDY PROGRAM BETWEEN HIGHER EDUCATION AND VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING: INTERNATIONAL MASTER'S DEGREE IN FURNITURE SECTOR
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url http://www.im-future.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution Buckinghamshire New University (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CHAIN NAVARRO, CELIA MARIA (FACULTAD DE COMUNICACIÓN Y DOCUMENTACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/11/02 Fecha de fin/ End date 2019/05/02

Isecret Implementation of Software Engineering Competence Remote Evaluation for Master Program Graduates
Objetivo del proyecto Demo example of Software Engineering ans Software Technologies Master program's Eeducation Outcome (competence) definition in terms of e-CP freely accessible for the European educational community as OER Operational prototype of internet portal for SE&ST Master program's graduates competence evaluation and certification The basic ECTS oriented framework applicable for Joint Master programs in SE&ST design, implementation and assessment.
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution TRANSPORT AND TELECOMMUNICATION INSTITUTE (TTI) (LETONIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project FERNANDEZ ALEMAN, JOSE LUIS (FACULTAD DE INFORMÁTICA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS (LITUANIA)
  • PLOVDIV UNIVERSITY "PAISII HILENDARSKI" (BULGARIA)
  • Technological Educational Institute of Epirus (GRECIA)
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
  • WYZSZA SZKOLA GOSPODARKI W BYDGOSZCZY (POLONIA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/09/01 Fecha de fin/ End date 2017/08/31

MOBIABILITY:A EUROPEAN STANDARD ON SUPPORT MEASURES IN THE EHEA FOR INTERNATIONAL STUDENTS WITH DISABILITIES.
Objetivo del proyecto Elaboración de un estándar trasnacional de medidas y ajustes para estudiantes con discapacidad de movilidad internacional, así como una plataforma online europea y multilingüe que albergue un catálogo de instituciones que cumplen con dicho estándar.
Objective of the project The main objective is the development of a European transnational standard of measures and reasonable adjustments at academic level for students with disabilities in international mobility as well as an online and multilingual platform that hosts a catalog of institutions reaching this standard.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/02e5d10f-007e-42f3-9aaf-a7f212c31c3a
Institución coordinadora/ Coordinator institution Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PEREZ SANCHEZ, MIGUEL ANGEL (FACULTAD DE PSICOLOGÍA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • CERMI. Comité de Representantes de Personas con Discapacidad y sus Familias. (ESPAÑA)
  • FONCE. FUNDACIÓN ONCE PARA LA COOPERACIÓN E INCLUSIÓN SOCIAL DE LAS PERSONAS CON DISCAPACI (ESPAÑA)
  • FUNDACION UNIVERSIA (ESPAÑA)
  • LUBLIN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY-POLITECHNIKA LUBELSKA (POLONIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

NEW FACES: FACING EUROPE IN CRISIS: SHAKESPEARE'S WORLD AND PRESENT CHALLENGES
Objetivo del proyecto NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) estduia lo que Shakespeare y las Humanidades pueden hacer por Europa. El objetivo del proyecto es evaluar la contribución que las Humanidades (especialmente la Literatura, la Historia y el Teatro) pueden ofrecer para comprender las crisis y proporcionar a nuestra sociedad actual recursos intelectuales para hacerles frente. El conocimiento del pasado y, especialmente, de la literatura y la historia del pasado es esencial, incluso vital, para afrontar y superar las tensiones y los conflictos actuales. En un año que celebra el 400 aniversario de su muerte, los 10 socios identifican a Shakespeare como un objeto de especial relevancia transnacional, unificador, que puede ayudar en la comprensión y aprehensión de las crisis.
Objective of the project NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) studies what Shakespeare and the humanities can do for Europe. The aim of the project is to assess the contribution that the humanities (esp. literature, history and theatre) can offer to comprehend and apprehend crises and provide our current society with some intellectual resources to face them. Knowledge of the past and especially of the literature and history of the past appears to the partners of the project to be essential, even vital, to tackle and overcome the current tensions and conflicts. In a year that celebrates the 400th anniversary of his death, the 10 partners identify Shakespeare as a particularly relevant transnational, unifying object that can help in the comprehension and apprehension of crises.
Url http://relations-internationales.upv.univ-montp3.fr/2016/11/23/projets-new-faces-et-realise/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ PAUL VALÉRY MONTPELLIER III (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CALVO LOPEZ, CLARA (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • FREIE UNIVERSITÄT BERLIN (ALEMANIA)
  • JAGIELLONIAN UNIVERSITY IN KRAKOW (POLONIA)
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDADE DO PORTO (PORTUGAL)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI FERRARA (ITALIA)
  • UNIVERSITEIT UTRECHT (PAÍSES BAJOS)
  • UNIVERSITY OF SZEGED (HUNGRÍA)
  • UNIVERZITA KARLOVA IN PRAGUE (REPÚBLICA CHECA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

QATSL Quality Audit Tool for School Leaders
Objetivo del proyecto Con el fin de equipar a los líderes escolares para trabajar con eficacia es esencial que nos movamos hacia una mayor profesionalización que les permita centrarse en la mejora de la enseñanza y el aprendizaje en lugar de responder a las múltiples tareas administrativas. Este proyecto contribuirá significativamente a este renovado enfoque en el aprendizaje, proporcionando una plataforma para el apoyo en el comienzo y el desarrollo profesional continuo de los líderes.
Objective of the project In order to equip leaders to work effectively it is essential that we move towards a greater professionalization of school leaders which will enable them to focus on the improvement of teaching and learning rather than responding to multiple administrative tasks. This project will contribute significantly to this renewed focus on learning by providing a platform for early career support and the continuous professional development of leaders.
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution CANTERBURY CHRIST CHURCH UNIVERSITY (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PORTELA PRUAÑO, ANTONIO (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • JAGIELLONIAN UNIVERSITY IN KRAKOW (POLONIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSITY COLLEGE DUBLIN (IRLANDA)
  • UNIVERSITY OF OSLO (NORUEGA)
Fecha de inicio/ Start date 2014/09/01 Fecha de fin/ End date 2017/08/31

VOCATIONAL GUIDANCE IN CLIL (CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING)
Objetivo del proyecto Siete actividades, cada una coordinada por uno de los socios del proyecto, dará lugar a la creación de una plataforma de formación. Se redactarán primero las directrices para la producción de materiales CLIL y contenidos de orientación profesional. Sobre la base de estas directrices, se producirá una primera versión de los ejercicios, que se pondrá a prueba en todos los países socios. Sobre la base de la evaluación de los usuarios, se creará la versión final.
Objective of the project Seven activities, each coordinated by one project partner, will lead to the creation of the training platform. The partners will first write guidelines for the production of CLIL materials and vocational guidance contents. Based on these guidelines, they will produce a first version of the exercises, which will be tested in all the partner countries. Based on the users¿ evaluation, a final version will be created.
Url http://vgclil.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution INFOREF (BÉLGICA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project SANCHEZ HERNANDEZ, PURIFICACION (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2015/09/01 Fecha de fin/ End date 2018/02/28

KA3

CARMA, RMA AND OTHER NON-FORMAL LEARNING METHODS FOR STUDENTS MOTIVATION
Objetivo del proyecto http://carma-project.eu/
Objective of the project The CARMA project introduces non-formal learning methods as a collaborative learning strategy to innovate school culture and transform classroom practices. The Reciprocal Maieutic Approach (RMA) will be used as an inclusive assessment tool for increasing teachers¿ skills. The results achieved by the partnership will be applied for pushing policies towards the inclusion of disadvantaged learners and reduce early school leaving. The CARMA project foresees a consolidated process of proposing, enriching, and piloting an innovative learning approach. Objectives: - To increase student motivation and participation by offering new forms of teaching-learning using non-formal approaches to support disadvantaged learners and increase their achievements; - To integrate the RMA as an assessment tool within school curricula; - To expand teachers¿ skills through training and assessment framework with knowledge and resources on how to use inclusive and participatory practices and develop collaborative relationships in and out of school; - To provide policy recommendations for strategies aimed at reducing early school leaving and increasing basic skills. The two direct target groups are a) teachers in basic skills and b) students (11-15 years) identified as disadvantaged. Indirect target group is the wider school community. The following results will be available online and in hard copy in the seven languages of the partners and in English: - CARMA Toolkit on how to use collaborative learning with students; - Inclusion Strategy with recommendations to EU education authorities on how to integrate non-formal learning within schools and form collaborative relationships with the school community; - Assessment Model for teachers; - Online Network promoting non-formal learning methods and continuous professional development of teachers. The impact envisaged by the CARMA project reaches to the education sector, the school community and policy makers in education and training at EU level.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/ec2f41f7-0840-4459-83ae-3e76edb4155e
Institución coordinadora/ Coordinator institution CESIE (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2016/01/01 Fecha de fin/ End date 2018/06/30

SPORT

BRIDGE. Promotion of European Traditional Sports and Games, a BRIDGE for Intercultural Dialogue Application.
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution INSTITUT NACIONAL D'EDUCACIO FISICADE CATALUNYA] [INEFC] (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ALONSO ROQUE, JOSE IGNACIO (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/31

ESA ENRICHED SPORT ACTIVITES
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution CENTRO SPORTIVO UNIVERSITARIO PALERMO - CUS Palermo (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project GOMEZ LOPEZ, MANUEL (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/31

TEMPUS IV

DECERPH- THE DEVELOPMENT OF A CURRICULUM AND ESTABLISHEMENT OF A REGIONAL PLATFORM FOR HAEMATOLOGY IN LIFE SCIENCES AND MEDICINE
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF WESTMINSTER (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project VICENTE GARCIA, VICENTE (FACULTAD DE MEDICINA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2013/10/01 Fecha de fin/ End date 2016/09/30

PROGRAMA CRUZ DEL SUR

CRUZ DEL SUR - ENHANCING UNIVERSITY INTERNATIONALIZATION FOR COMPREHENSIVE DEVELOPMENT IN LATIN AMERICA
Objetivo del proyecto Se trata de un proyecto centrado en la creación de un modelo de movilidad estable para estudiantes de grado, máster, investigadores, docentes y personal de administración y servicios entre instituciones de educación superior latinoamericanas y europeas, basado en la "no discriminación y en la promoción de nuevas oportunidades". El consorcio está coordinado por la Universidad de Murcia, siendo la contraparte en América Latina, la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán de Honduras. Lo componen 20 Instituciones de Educación Superior, de un total de 14 países, 9 en Latinoamérica: Honduras, El Salvador, Guatemala, Nicaragua, Argentina, Brasil, México, Panamá y Uruguay; y 5 países en Europa: España, Italia, Portugal, Polonia y Letonia. La mayoría de las IES latinoamericanas (12 de las 14) se sitúan en zonas vulnerables, en las que el proyecto trata de realizar un gran impacto. El proyecto prevé 194 movilidades, 142 desde Latinoamérica hacia Europa y 52 en sentido inverso. El eje de la propuesta lo constituye la internacionalización y la modernización de las instituciones de educación superior latinoamericanas, para conseguir un desarrollo integral de las mismas. Todo ello mediante el fortalecimiento de las oficinas de relaciones internacionales a través de 3 Seminarios de Formación centrados en "Reconocimiento Académico", "Búsqueda de Financiación" y " Herramientas Informáticas para la gestión de la Movilidad". La transferencia del know-how será esencial para Honduras, El Salvador, Guatemala y Nicaragua para conseguir un sistema de transferencia de créditos y el reconocimiento de estudios. La sostenibilidad está garantizada mediante la creación de un Programa Propio de Movilidad "Cruz del Sur" entre todos los socios con un modelo de intercambios en primer lugar y con posterioridad, el diseño y desarrollo de un Máster Conjunto en Desarrollo Humano Sostenible y Acción Social", que incluya áreas tales como Género e Igualdad, Nutrición y Seguridad Alimentaria, Infancia y Pobreza, todas ellas áreas de gran demanda para los socios latinoamericanos.
Objective of the project CRUZ DEL SUR - Enhancing university Internationalization for comprehensive development in Latin America, is a project focused in building a solid mobility scheme for undergraduates, graduates, researchers, academic and administrative staff between Latin American and European HEI's based on "non-discrimination and fostering new opportunities". This network is coordinated by the University of Murcia (ES) and the Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (HN). It consists of 20 full member HEIs, targeting a total of 14 countries, 9 in Latin America: Honduras, El Salvador, Guatemala and Nicaragua (Group A), Argentina, Brazil, Mexico, Panama and Uruguay (Group B); and 5 in Europe: Spain, Italy, Portugal, Poland and Latvia. Most of the Latin American HEIs (12 from 14) are situated in vulnerable areas (Less Develop Regions), into which the project intends to make a big impact. The project foresees 194 mobility flows: 142 from LA to EU and 52 from EU to LA. The internationalization and modernisation of the Latin American HEI's for the comprehensive development constitutes the project backbone through the stenghthening of the International Relations Offices by means of 3 Training Seminars focused on "Academic Recognition", "Funding Search" and "Informatics Tools for Mobility Management". The transfer of know-how will be essential, specially for Honduras, El Salvador, Guatemala and Nicaragua in order to achieve a credit transfer system and to facilitate the study recognition. The sustainability is guaranteed by the creation of an own Mobility Programme "Cruz del Sur" between all the partnership, with an exchange scheme and secondly with the design and development of a Joint Master in "Sustainable Human Development and Social Action", comprehensive development includes social sciences studies, such as: gender and equality, nutrition and food security, and childhood and poverty, all of which, are areas demanded by the LA partners.
Url http://www.um.es/web/internacionalizacion/proyectos/cruz-del-sur
Institución coordinadora/ Coordinator institution Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project Área de Relaciones Internacionales - Unidad de Proyectos
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • BLUEFIELDS INDIAN & CARIBBEAN UNIVERSITY (BICU) (NICARAGUA)
  • COLEGIO DE MICHOACÁN A.C. (MEXICO)
  • INSTITUTO POLITÉCNICO DE LEIRIA (PORTUGAL)
  • LUBLIN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY-POLITECHNIKA LUBELSKA (POLONIA)
  • RIGAS TEHNISKÁ UNIVERSITÁTE (LETONIA)
  • UNIVERSIDAD DE EL SALVADOR (EL SALVADOR)
  • UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA (URUGUAY)
  • UNIVERSIDAD DE SAN CARLOS (GUATEMALA)
  • UNIVERSIDAD LUTERANA SALVADOREÑA (EL SALVADOR)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL AUTÓNOMA DE NICARAGUA, LEÓN (NICARAGUA)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL AUTONOMA DE NICARAGUA, MANAGUA (NICARAGUA)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL DE SANTIAGO DEL ESTERO (ARGENTINA)
  • UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL FRANCISCO MORAZÁN, HONDURAS (HONDURAS)
  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA DE HONDURAS (HONDURAS)
  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA PANAMÁ (PANAMA)
  • UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO (BRASIL)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI UDINE (ITALIA)
Fecha de inicio/ Start date 2014/07/15 Fecha de fin/ End date 2018/07/14

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

SSaMs - Training Sports Students as Mentors
Objetivo del proyecto
Objective of the project Our objective is to develop a HEI course to enhance the knowledge and skills of undergraduate sports students to enable them to provide mentoring support for young males who are underachieving at school and so motivate them to stay at school and improve their educational attainment/outcomes. The course will also instruct coaches on support for young men's mental and emotional health. The aim of SSaMs is to assist in reducing early school leaving amongst boys and young men; young men are more likely to leave education and training with at most lower secondary education. Across the EU the rate of early school leaving is considerably higher amongst boys than girls in all member states [except Bulgaria] (EU, 2010; EU, 2016). On educational support there is ¿a shortage of initiatives specifically targeted at boys¿ (EU, 2010). The project is in-line with the Europe 2020 strategy that sets out a target of "reducing the share of early leavers of education and training to less than 10 % by 2020" (EU, 2010). Mentoring is a well-established non-formal method of engaging young people to improve academic attainment. On addressing youth unemployment, EC recommendations include enhancing support for non-formal education workers including those in mentor roles (EC, 2014). Sports students; sports personnel work with boys and young men on health and social concerns in schools and non-formal education settings via professional sports clubs 'sport in the community' schemes (CTFC, 2011; CCFC, 2011). There is also evidence of sports coaches working in a small number of schools as mentors assisting boys with their educational achievement (Eaude, T. 2008; Gulati & King, 2009; Beattie et al, 2014). However, whilst sports coaches are well placed to work with young males in terms of male affiliation with sport and particularly work with hard-to-reach young males, a criticism of existing community sports coach work is that sports coaches lack the knowledge and skills required to work effectively in supportive education, health, and social contexts (Parnell et al, 2013). Course content will be based on existing training materials developed for sports coaches to mentor young males provided by a UK not-for-profit company working to improve boys' educational achievement (Mengage, 2015) (attached); the course content intended to enhance students knowledge and skills will include: 1. Students will develop an in-depth understanding of the rationale for a gender-sensitive approach to helping young males achieve their academic and/or vocational potential; gain an understanding of issues affecting young males: the consequences of poor academic achievement: (i) reduced social mobility; (ii) poor health outcomes, and (iii) criminality. 2. Students will be trained as mentors, including: the role of mentor; personal qualities of a mentor (including developing mentor/ mentee relationships/boundaries); identifying mentee goals and outcomes; safeguarding and mentee personal disclosure; mental and emotional health of young males; signposting to appropriate referral services; support and referral structures for effective mentoring in the workplace; opportunities for practical use including income generation opportunities for sports organisations. 3. Students will develop an in-depth understanding of how a strengths-based and civic competence enhancing approach to mentoring - Positive Youth Development methodology can improve academic achievement and continued participation of young males in education, and routes to socially responsible adulthood/integration into civic life. 4. The course will include student placements with local schools and relevant informal education and other appropriate settings for practical work experience, and the building of links between HEIs and local institutions. The course may be delivered as: (i) a stand-alone academic course to support placement/employability course options; (ii) a number of supplementary delivery sessions running alongside
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF GLOUCESTERSHIRE (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project Área de Relaciones Internacionales - Unidad de Proyectos
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2017/11/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/30


-AFRICA

KA2 CAPACITY BUILDING

EXPERES - LES TICE APPLIQUÉES À L'EXPÉRIMENTATION SCIENTIFIQUE
Objetivo del proyecto EXPERES, 561551-EPP-1-2015-1-ES-EPPKA2-CBHE-SP "Les TICE appliquées à l'expérimentation scientifique" EXPERES. Objetivo del proyecto: creación de una Plataforma virtual para la realización de las prácticas de física. Intentando dar solución a los problemas de los estudiantes de 1 de físicas que abandonan las prácticas debido a la saturación de los laboratorios de las Universidades. Con la plataforma se conseguiría solucionar este problema. Url: en construcción Institución coordinadora: Universidad de Murcia (España) Instituciones socias: Universidad de León (España), Universitá degli Studi di Bologna (Italia), Kungliga Tekniska Hoegskolan (Suecia), Erasmus Expertise (Francia). Universidades Marruecos: Université Abdelmalek Essadi, Université Moulay Ismail, Université Cadi Ayyad, Université Sidi Mohamed Ben Abdellah, Université Mohamed Premier, Université Mohamed V, Université Ibn Tofail, Université Hassan II, Université Ibn Zohr, Université Chouaib Doukkali, Université Sultan Moulay Slimane, Université Hassan Premier y el Ministère de l'Enseignement Supérieur, de la Recherche Scientifique et de la formation des cadres del Reino de Marruecos. Responsable: Matías Balibrea González Duración: 15/10/2015 al 14/10/2018
Objective of the project
Url http://196.200.152.145/experes/
Institución coordinadora/ Coordinator institution Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ESQUEMBRE MARTINEZ, FRANCISCO (FACULTAD DE MATEMÁTICAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • ABDELMALEK ESSAADI (MARRUECOS)
  • CADI AYYAD UNIVERSITY (MARRUECOS)
  • KUNGLIGA TEKNISKA HOEGSKOLAN (SUECIA)
  • UNIVERSIDAD DE LEON (ESPAÑA)
  • Universidad Mohammed I Oujda (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI BOLOGNA (ITALIA)
  • Université Chouaib Doukkali (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ HASSAN II - MOHAMMEDIA (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ HASSAN 1ER (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ IBN TOFAIL (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ IBN ZOHR (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ MOHAMMED V-AGDAL (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SIDI MOHAMED BEN ABDELLAH (MARRUECOS)
  • UNIVERSITÉ SULTAN MOULAY SLIMANE (MARRUECOS)
  • UNIVERSITY MOULAY ISMAIL (MARRUECOS)
Fecha de inicio/ Start date 2015/10/15 Fecha de fin/ End date 2018/10/14


-EUROPA

KA2 CAPACITY BUILDING

DARE. DEVELOPING PROGRAMMES FOR ACCESS OF DISADVANTAGED GROUPS OF PEOPLE AND REGIONS TO HIGHER EDUCATION
Objetivo del proyecto Los objetivos específicos del proyecto se resumen en la creación de tres grandes líneas de trabajo: el pilotaje y la implementación de un programa de capacitación integra para desarrollar en las Universidades objeto la implementación de la figura del "Maestro Entrenador Educador" orientado a los grupos de inclusión del proyecto; lugar orientado al Gobierno Civil de las personas empleadas y responsables de políticas (en la educación y los servicios sociales incluyendo personal de la biblioteca como un enfoque clave); y reforzar las actuaciones orientándolo a las ONG de profesores de la educación (profesorado no universitario) para la promoción y desarrollo de la educación inclusiva, la integración social y el tratamiento no discriminación de las personas con necesidades especiales en la educación de acuerdo con los criterios del Plan Bolonia. Los resultados y productos que se pretenden entre otros son la incorporación de formación en Inglés y fortalecer con fines específicos en necesidades especiales y discapacidad, la capacitación de todos los grupos objetivo, incorporar formación curricular con diseños europeo del crédito en materia de inclusión en discapacidad, realizar grupos piloto durante 2 meses para validar el modelo formativo, entre otros. Para ello poder comprobar la evolución y la consecución de los objetivos se ha diseñado un Plan de Calidad centrado en el seguimiento y evaluación de los Planes de Estudio, la difusión y la sostenibilidad. Se pretende crear o impulsar el Día de la conciencia nacional y el Oficial de Enlace de Acceso en las Universidades de aplicación para ayudar al alumnado con problemas de necesidades especiales. Todo esto está supervisado por una gestión de calidad total a través de estructuras y reuniones de proyectos y gestión diaria del proyecto.
Objective of the project DARE (Developing programs for Access of Disadvantaged groups of people and Regions to Higher Education) is a cross-regional project under the Erasmus+ Key Action 2, founded by the Educational, Audiovisual and Culture Executive Agency ("EACEA") of the European Union. The aims of the project are: 1. to promote inclusive education and responsive education in Georgia and Israel by widening access to higher education for potential and existing students from three vulnerable groups: women, ethnic minorities and those with disabilities. It also addresses potential students which live at peripheral areas in accordance with Bologna Process and United Nations criteria. This will initiate the right of individuals with special needs to access education, to enjoy the right of participation in everyday society and to overcome discrimination against them in society by raising awareness and acceptance in society; 2. to raise the public awareness in access, equity and diversity and the principles of social dimension and social inclusion; 3. to facilitate transfer of best practice in access and widening participation; 4. to modernise governance, management and function of institutions; 5. to improve student retention rates and prepare them for the labour market.
Url http://dare.erasmus-plus.org.il/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF HAIFA UH (ISRAEL)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ROS BERRUEZO, GASPAR FRANCISCO (FACULTAD DE VETERINARIA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS (LITUANIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSIDAD DE HAIFA (ISRAEL)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/01/01 Fecha de fin/ End date 2017/12/30

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

IM-FUTURE - DEVELOPMENT OF A JOINT STUDY PROGRAM BETWEEN HIGHER EDUCATION AND VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING: INTERNATIONAL MASTER'S DEGREE IN FURNITURE SECTOR
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url http://www.im-future.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution Buckinghamshire New University (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CHAIN NAVARRO, CELIA MARIA (FACULTAD DE COMUNICACIÓN Y DOCUMENTACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/11/02 Fecha de fin/ End date 2019/05/02

Isecret Implementation of Software Engineering Competence Remote Evaluation for Master Program Graduates
Objetivo del proyecto Demo example of Software Engineering ans Software Technologies Master program's Eeducation Outcome (competence) definition in terms of e-CP freely accessible for the European educational community as OER Operational prototype of internet portal for SE&ST Master program's graduates competence evaluation and certification The basic ECTS oriented framework applicable for Joint Master programs in SE&ST design, implementation and assessment.
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution TRANSPORT AND TELECOMMUNICATION INSTITUTE (TTI) (LETONIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project FERNANDEZ ALEMAN, JOSE LUIS (FACULTAD DE INFORMÁTICA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS (LITUANIA)
  • PLOVDIV UNIVERSITY "PAISII HILENDARSKI" (BULGARIA)
  • Technological Educational Institute of Epirus (GRECIA)
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
  • WYZSZA SZKOLA GOSPODARKI W BYDGOSZCZY (POLONIA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/09/01 Fecha de fin/ End date 2017/08/31

MOBIABILITY:A EUROPEAN STANDARD ON SUPPORT MEASURES IN THE EHEA FOR INTERNATIONAL STUDENTS WITH DISABILITIES.
Objetivo del proyecto Elaboración de un estándar trasnacional de medidas y ajustes para estudiantes con discapacidad de movilidad internacional, así como una plataforma online europea y multilingüe que albergue un catálogo de instituciones que cumplen con dicho estándar.
Objective of the project The main objective is the development of a European transnational standard of measures and reasonable adjustments at academic level for students with disabilities in international mobility as well as an online and multilingual platform that hosts a catalog of institutions reaching this standard.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/02e5d10f-007e-42f3-9aaf-a7f212c31c3a
Institución coordinadora/ Coordinator institution Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PEREZ SANCHEZ, MIGUEL ANGEL (FACULTAD DE PSICOLOGÍA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • CERMI. Comité de Representantes de Personas con Discapacidad y sus Familias. (ESPAÑA)
  • FONCE. FUNDACIÓN ONCE PARA LA COOPERACIÓN E INCLUSIÓN SOCIAL DE LAS PERSONAS CON DISCAPACI (ESPAÑA)
  • FUNDACION UNIVERSIA (ESPAÑA)
  • LUBLIN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY-POLITECHNIKA LUBELSKA (POLONIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

NEW FACES: FACING EUROPE IN CRISIS: SHAKESPEARE'S WORLD AND PRESENT CHALLENGES
Objetivo del proyecto NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) estduia lo que Shakespeare y las Humanidades pueden hacer por Europa. El objetivo del proyecto es evaluar la contribución que las Humanidades (especialmente la Literatura, la Historia y el Teatro) pueden ofrecer para comprender las crisis y proporcionar a nuestra sociedad actual recursos intelectuales para hacerles frente. El conocimiento del pasado y, especialmente, de la literatura y la historia del pasado es esencial, incluso vital, para afrontar y superar las tensiones y los conflictos actuales. En un año que celebra el 400 aniversario de su muerte, los 10 socios identifican a Shakespeare como un objeto de especial relevancia transnacional, unificador, que puede ayudar en la comprensión y aprehensión de las crisis.
Objective of the project NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) studies what Shakespeare and the humanities can do for Europe. The aim of the project is to assess the contribution that the humanities (esp. literature, history and theatre) can offer to comprehend and apprehend crises and provide our current society with some intellectual resources to face them. Knowledge of the past and especially of the literature and history of the past appears to the partners of the project to be essential, even vital, to tackle and overcome the current tensions and conflicts. In a year that celebrates the 400th anniversary of his death, the 10 partners identify Shakespeare as a particularly relevant transnational, unifying object that can help in the comprehension and apprehension of crises.
Url http://relations-internationales.upv.univ-montp3.fr/2016/11/23/projets-new-faces-et-realise/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ PAUL VALÉRY MONTPELLIER III (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CALVO LOPEZ, CLARA (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • FREIE UNIVERSITÄT BERLIN (ALEMANIA)
  • JAGIELLONIAN UNIVERSITY IN KRAKOW (POLONIA)
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDADE DO PORTO (PORTUGAL)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI FERRARA (ITALIA)
  • UNIVERSITEIT UTRECHT (PAÍSES BAJOS)
  • UNIVERSITY OF SZEGED (HUNGRÍA)
  • UNIVERZITA KARLOVA IN PRAGUE (REPÚBLICA CHECA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

QATSL Quality Audit Tool for School Leaders
Objetivo del proyecto Con el fin de equipar a los líderes escolares para trabajar con eficacia es esencial que nos movamos hacia una mayor profesionalización que les permita centrarse en la mejora de la enseñanza y el aprendizaje en lugar de responder a las múltiples tareas administrativas. Este proyecto contribuirá significativamente a este renovado enfoque en el aprendizaje, proporcionando una plataforma para el apoyo en el comienzo y el desarrollo profesional continuo de los líderes.
Objective of the project In order to equip leaders to work effectively it is essential that we move towards a greater professionalization of school leaders which will enable them to focus on the improvement of teaching and learning rather than responding to multiple administrative tasks. This project will contribute significantly to this renewed focus on learning by providing a platform for early career support and the continuous professional development of leaders.
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution CANTERBURY CHRIST CHURCH UNIVERSITY (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PORTELA PRUAÑO, ANTONIO (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • JAGIELLONIAN UNIVERSITY IN KRAKOW (POLONIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSITY COLLEGE DUBLIN (IRLANDA)
  • UNIVERSITY OF OSLO (NORUEGA)
Fecha de inicio/ Start date 2014/09/01 Fecha de fin/ End date 2017/08/31

VOCATIONAL GUIDANCE IN CLIL (CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING)
Objetivo del proyecto Siete actividades, cada una coordinada por uno de los socios del proyecto, dará lugar a la creación de una plataforma de formación. Se redactarán primero las directrices para la producción de materiales CLIL y contenidos de orientación profesional. Sobre la base de estas directrices, se producirá una primera versión de los ejercicios, que se pondrá a prueba en todos los países socios. Sobre la base de la evaluación de los usuarios, se creará la versión final.
Objective of the project Seven activities, each coordinated by one project partner, will lead to the creation of the training platform. The partners will first write guidelines for the production of CLIL materials and vocational guidance contents. Based on these guidelines, they will produce a first version of the exercises, which will be tested in all the partner countries. Based on the users¿ evaluation, a final version will be created.
Url http://vgclil.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution INFOREF (BÉLGICA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project SANCHEZ HERNANDEZ, PURIFICACION (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2015/09/01 Fecha de fin/ End date 2018/02/28

KA3

CARMA, RMA AND OTHER NON-FORMAL LEARNING METHODS FOR STUDENTS MOTIVATION
Objetivo del proyecto http://carma-project.eu/
Objective of the project The CARMA project introduces non-formal learning methods as a collaborative learning strategy to innovate school culture and transform classroom practices. The Reciprocal Maieutic Approach (RMA) will be used as an inclusive assessment tool for increasing teachers¿ skills. The results achieved by the partnership will be applied for pushing policies towards the inclusion of disadvantaged learners and reduce early school leaving. The CARMA project foresees a consolidated process of proposing, enriching, and piloting an innovative learning approach. Objectives: - To increase student motivation and participation by offering new forms of teaching-learning using non-formal approaches to support disadvantaged learners and increase their achievements; - To integrate the RMA as an assessment tool within school curricula; - To expand teachers¿ skills through training and assessment framework with knowledge and resources on how to use inclusive and participatory practices and develop collaborative relationships in and out of school; - To provide policy recommendations for strategies aimed at reducing early school leaving and increasing basic skills. The two direct target groups are a) teachers in basic skills and b) students (11-15 years) identified as disadvantaged. Indirect target group is the wider school community. The following results will be available online and in hard copy in the seven languages of the partners and in English: - CARMA Toolkit on how to use collaborative learning with students; - Inclusion Strategy with recommendations to EU education authorities on how to integrate non-formal learning within schools and form collaborative relationships with the school community; - Assessment Model for teachers; - Online Network promoting non-formal learning methods and continuous professional development of teachers. The impact envisaged by the CARMA project reaches to the education sector, the school community and policy makers in education and training at EU level.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/ec2f41f7-0840-4459-83ae-3e76edb4155e
Institución coordinadora/ Coordinator institution CESIE (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2016/01/01 Fecha de fin/ End date 2018/06/30

SPORT

BRIDGE. Promotion of European Traditional Sports and Games, a BRIDGE for Intercultural Dialogue Application.
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution INSTITUT NACIONAL D'EDUCACIO FISICADE CATALUNYA] [INEFC] (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ALONSO ROQUE, JOSE IGNACIO (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/31

ESA ENRICHED SPORT ACTIVITES
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution CENTRO SPORTIVO UNIVERSITARIO PALERMO - CUS Palermo (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project GOMEZ LOPEZ, MANUEL (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/31

TEMPUS IV

DECERPH- THE DEVELOPMENT OF A CURRICULUM AND ESTABLISHEMENT OF A REGIONAL PLATFORM FOR HAEMATOLOGY IN LIFE SCIENCES AND MEDICINE
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF WESTMINSTER (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project VICENTE GARCIA, VICENTE (FACULTAD DE MEDICINA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2013/10/01 Fecha de fin/ End date 2016/09/30


-LATINOAMERICA

PROGRAMA CRUZ DEL SUR

CRUZ DEL SUR - ENHANCING UNIVERSITY INTERNATIONALIZATION FOR COMPREHENSIVE DEVELOPMENT IN LATIN AMERICA
Objetivo del proyecto Se trata de un proyecto centrado en la creación de un modelo de movilidad estable para estudiantes de grado, máster, investigadores, docentes y personal de administración y servicios entre instituciones de educación superior latinoamericanas y europeas, basado en la "no discriminación y en la promoción de nuevas oportunidades". El consorcio está coordinado por la Universidad de Murcia, siendo la contraparte en América Latina, la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán de Honduras. Lo componen 20 Instituciones de Educación Superior, de un total de 14 países, 9 en Latinoamérica: Honduras, El Salvador, Guatemala, Nicaragua, Argentina, Brasil, México, Panamá y Uruguay; y 5 países en Europa: España, Italia, Portugal, Polonia y Letonia. La mayoría de las IES latinoamericanas (12 de las 14) se sitúan en zonas vulnerables, en las que el proyecto trata de realizar un gran impacto. El proyecto prevé 194 movilidades, 142 desde Latinoamérica hacia Europa y 52 en sentido inverso. El eje de la propuesta lo constituye la internacionalización y la modernización de las instituciones de educación superior latinoamericanas, para conseguir un desarrollo integral de las mismas. Todo ello mediante el fortalecimiento de las oficinas de relaciones internacionales a través de 3 Seminarios de Formación centrados en "Reconocimiento Académico", "Búsqueda de Financiación" y " Herramientas Informáticas para la gestión de la Movilidad". La transferencia del know-how será esencial para Honduras, El Salvador, Guatemala y Nicaragua para conseguir un sistema de transferencia de créditos y el reconocimiento de estudios. La sostenibilidad está garantizada mediante la creación de un Programa Propio de Movilidad "Cruz del Sur" entre todos los socios con un modelo de intercambios en primer lugar y con posterioridad, el diseño y desarrollo de un Máster Conjunto en Desarrollo Humano Sostenible y Acción Social", que incluya áreas tales como Género e Igualdad, Nutrición y Seguridad Alimentaria, Infancia y Pobreza, todas ellas áreas de gran demanda para los socios latinoamericanos.
Objective of the project CRUZ DEL SUR - Enhancing university Internationalization for comprehensive development in Latin America, is a project focused in building a solid mobility scheme for undergraduates, graduates, researchers, academic and administrative staff between Latin American and European HEI's based on "non-discrimination and fostering new opportunities". This network is coordinated by the University of Murcia (ES) and the Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (HN). It consists of 20 full member HEIs, targeting a total of 14 countries, 9 in Latin America: Honduras, El Salvador, Guatemala and Nicaragua (Group A), Argentina, Brazil, Mexico, Panama and Uruguay (Group B); and 5 in Europe: Spain, Italy, Portugal, Poland and Latvia. Most of the Latin American HEIs (12 from 14) are situated in vulnerable areas (Less Develop Regions), into which the project intends to make a big impact. The project foresees 194 mobility flows: 142 from LA to EU and 52 from EU to LA. The internationalization and modernisation of the Latin American HEI's for the comprehensive development constitutes the project backbone through the stenghthening of the International Relations Offices by means of 3 Training Seminars focused on "Academic Recognition", "Funding Search" and "Informatics Tools for Mobility Management". The transfer of know-how will be essential, specially for Honduras, El Salvador, Guatemala and Nicaragua in order to achieve a credit transfer system and to facilitate the study recognition. The sustainability is guaranteed by the creation of an own Mobility Programme "Cruz del Sur" between all the partnership, with an exchange scheme and secondly with the design and development of a Joint Master in "Sustainable Human Development and Social Action", comprehensive development includes social sciences studies, such as: gender and equality, nutrition and food security, and childhood and poverty, all of which, are areas demanded by the LA partners.
Url http://www.um.es/web/internacionalizacion/proyectos/cruz-del-sur
Institución coordinadora/ Coordinator institution Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project Área de Relaciones Internacionales - Unidad de Proyectos
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • BLUEFIELDS INDIAN & CARIBBEAN UNIVERSITY (BICU) (NICARAGUA)
  • COLEGIO DE MICHOACÁN A.C. (MEXICO)
  • INSTITUTO POLITÉCNICO DE LEIRIA (PORTUGAL)
  • LUBLIN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY-POLITECHNIKA LUBELSKA (POLONIA)
  • RIGAS TEHNISKÁ UNIVERSITÁTE (LETONIA)
  • UNIVERSIDAD DE EL SALVADOR (EL SALVADOR)
  • UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA (URUGUAY)
  • UNIVERSIDAD DE SAN CARLOS (GUATEMALA)
  • UNIVERSIDAD LUTERANA SALVADOREÑA (EL SALVADOR)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL AUTÓNOMA DE NICARAGUA, LEÓN (NICARAGUA)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL AUTONOMA DE NICARAGUA, MANAGUA (NICARAGUA)
  • UNIVERSIDAD NACIONAL DE SANTIAGO DEL ESTERO (ARGENTINA)
  • UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL FRANCISCO MORAZÁN, HONDURAS (HONDURAS)
  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA DE HONDURAS (HONDURAS)
  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA PANAMÁ (PANAMA)
  • UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO (BRASIL)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI UDINE (ITALIA)
Fecha de inicio/ Start date 2014/07/15 Fecha de fin/ End date 2018/07/14


-OTRAS ZONAS

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

SSaMs - Training Sports Students as Mentors
Objetivo del proyecto
Objective of the project Our objective is to develop a HEI course to enhance the knowledge and skills of undergraduate sports students to enable them to provide mentoring support for young males who are underachieving at school and so motivate them to stay at school and improve their educational attainment/outcomes. The course will also instruct coaches on support for young men's mental and emotional health. The aim of SSaMs is to assist in reducing early school leaving amongst boys and young men; young men are more likely to leave education and training with at most lower secondary education. Across the EU the rate of early school leaving is considerably higher amongst boys than girls in all member states [except Bulgaria] (EU, 2010; EU, 2016). On educational support there is ¿a shortage of initiatives specifically targeted at boys¿ (EU, 2010). The project is in-line with the Europe 2020 strategy that sets out a target of "reducing the share of early leavers of education and training to less than 10 % by 2020" (EU, 2010). Mentoring is a well-established non-formal method of engaging young people to improve academic attainment. On addressing youth unemployment, EC recommendations include enhancing support for non-formal education workers including those in mentor roles (EC, 2014). Sports students; sports personnel work with boys and young men on health and social concerns in schools and non-formal education settings via professional sports clubs 'sport in the community' schemes (CTFC, 2011; CCFC, 2011). There is also evidence of sports coaches working in a small number of schools as mentors assisting boys with their educational achievement (Eaude, T. 2008; Gulati & King, 2009; Beattie et al, 2014). However, whilst sports coaches are well placed to work with young males in terms of male affiliation with sport and particularly work with hard-to-reach young males, a criticism of existing community sports coach work is that sports coaches lack the knowledge and skills required to work effectively in supportive education, health, and social contexts (Parnell et al, 2013). Course content will be based on existing training materials developed for sports coaches to mentor young males provided by a UK not-for-profit company working to improve boys' educational achievement (Mengage, 2015) (attached); the course content intended to enhance students knowledge and skills will include: 1. Students will develop an in-depth understanding of the rationale for a gender-sensitive approach to helping young males achieve their academic and/or vocational potential; gain an understanding of issues affecting young males: the consequences of poor academic achievement: (i) reduced social mobility; (ii) poor health outcomes, and (iii) criminality. 2. Students will be trained as mentors, including: the role of mentor; personal qualities of a mentor (including developing mentor/ mentee relationships/boundaries); identifying mentee goals and outcomes; safeguarding and mentee personal disclosure; mental and emotional health of young males; signposting to appropriate referral services; support and referral structures for effective mentoring in the workplace; opportunities for practical use including income generation opportunities for sports organisations. 3. Students will develop an in-depth understanding of how a strengths-based and civic competence enhancing approach to mentoring - Positive Youth Development methodology can improve academic achievement and continued participation of young males in education, and routes to socially responsible adulthood/integration into civic life. 4. The course will include student placements with local schools and relevant informal education and other appropriate settings for practical work experience, and the building of links between HEIs and local institutions. The course may be delivered as: (i) a stand-alone academic course to support placement/employability course options; (ii) a number of supplementary delivery sessions running alongside
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF GLOUCESTERSHIRE (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project Área de Relaciones Internacionales - Unidad de Proyectos
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2017/11/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/30


Universidad de Murcia: Avda. Teniente Flomesta, 5 - 30003 - Murcia
Teléfono: +34 868 883000 (Centralita)