Europa - Proyectos - Internacionalización - Universidad de Murcia
Saltar al contenido
Men�

Internacionalización

KA2 CAPACITY BUILDING

DARE. DEVELOPING PROGRAMMES FOR ACCESS OF DISADVANTAGED GROUPS OF PEOPLE AND REGIONS TO HIGHER EDUCATION
Objetivo del proyecto Los objetivos específicos del proyecto se resumen en la creación de tres grandes líneas de trabajo: el pilotaje y la implementación de un programa de capacitación integra para desarrollar en las Universidades objeto la implementación de la figura del "Maestro Entrenador Educador" orientado a los grupos de inclusión del proyecto; lugar orientado al Gobierno Civil de las personas empleadas y responsables de políticas (en la educación y los servicios sociales incluyendo personal de la biblioteca como un enfoque clave); y reforzar las actuaciones orientándolo a las ONG de profesores de la educación (profesorado no universitario) para la promoción y desarrollo de la educación inclusiva, la integración social y el tratamiento no discriminación de las personas con necesidades especiales en la educación de acuerdo con los criterios del Plan Bolonia. Los resultados y productos que se pretenden entre otros son la incorporación de formación en Inglés y fortalecer con fines específicos en necesidades especiales y discapacidad, la capacitación de todos los grupos objetivo, incorporar formación curricular con diseños europeo del crédito en materia de inclusión en discapacidad, realizar grupos piloto durante 2 meses para validar el modelo formativo, entre otros. Para ello poder comprobar la evolución y la consecución de los objetivos se ha diseñado un Plan de Calidad centrado en el seguimiento y evaluación de los Planes de Estudio, la difusión y la sostenibilidad. Se pretende crear o impulsar el Día de la conciencia nacional y el Oficial de Enlace de Acceso en las Universidades de aplicación para ayudar al alumnado con problemas de necesidades especiales. Todo esto está supervisado por una gestión de calidad total a través de estructuras y reuniones de proyectos y gestión diaria del proyecto.
Objective of the project DARE (Developing programs for Access of Disadvantaged groups of people and Regions to Higher Education) is a cross-regional project under the Erasmus+ Key Action 2, founded by the Educational, Audiovisual and Culture Executive Agency ("EACEA") of the European Union. The aims of the project are: 1. to promote inclusive education and responsive education in Georgia and Israel by widening access to higher education for potential and existing students from three vulnerable groups: women, ethnic minorities and those with disabilities. It also addresses potential students which live at peripheral areas in accordance with Bologna Process and United Nations criteria. This will initiate the right of individuals with special needs to access education, to enjoy the right of participation in everyday society and to overcome discrimination against them in society by raising awareness and acceptance in society; 2. to raise the public awareness in access, equity and diversity and the principles of social dimension and social inclusion; 3. to facilitate transfer of best practice in access and widening participation; 4. to modernise governance, management and function of institutions; 5. to improve student retention rates and prepare them for the labour market.
Url http://dare.erasmus-plus.org.il/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF HAIFA UH (ISRAEL)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ROS BERRUEZO, GASPAR FRANCISCO (FACULTAD DE VETERINARIA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS (LITUANIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSIDAD DE HAIFA (ISRAEL)
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/01/01 Fecha de fin/ End date 2017/12/30

ERASMUS + KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP

IM-FUTURE - DEVELOPMENT OF A JOINT STUDY PROGRAM BETWEEN HIGHER EDUCATION AND VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING: INTERNATIONAL MASTER'S DEGREE IN FURNITURE SECTOR
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url http://www.im-future.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution Buckinghamshire New University (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CHAIN NAVARRO, CELIA MARIA (FACULTAD DE COMUNICACIÓN Y DOCUMENTACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/11/02 Fecha de fin/ End date 2019/05/02

Isecret Implementation of Software Engineering Competence Remote Evaluation for Master Program Graduates
Objetivo del proyecto Demo example of Software Engineering ans Software Technologies Master program's Eeducation Outcome (competence) definition in terms of e-CP freely accessible for the European educational community as OER Operational prototype of internet portal for SE&ST Master program's graduates competence evaluation and certification The basic ECTS oriented framework applicable for Joint Master programs in SE&ST design, implementation and assessment.
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution TRANSPORT AND TELECOMMUNICATION INSTITUTE (TTI) (LETONIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project FERNANDEZ ALEMAN, JOSE LUIS (FACULTAD DE INFORMÁTICA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS (LITUANIA)
  • PLOVDIV UNIVERSITY "PAISII HILENDARSKI" (BULGARIA)
  • Technological Educational Institute of Epirus (GRECIA)
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
  • WYZSZA SZKOLA GOSPODARKI W BYDGOSZCZY (POLONIA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/09/01 Fecha de fin/ End date 2017/08/31

MOBIABILITY:A EUROPEAN STANDARD ON SUPPORT MEASURES IN THE EHEA FOR INTERNATIONAL STUDENTS WITH DISABILITIES.
Objetivo del proyecto Elaboración de un estándar trasnacional de medidas y ajustes para estudiantes con discapacidad de movilidad internacional, así como una plataforma online europea y multilingüe que albergue un catálogo de instituciones que cumplen con dicho estándar.
Objective of the project The main objective is the development of a European transnational standard of measures and reasonable adjustments at academic level for students with disabilities in international mobility as well as an online and multilingual platform that hosts a catalog of institutions reaching this standard.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/02e5d10f-007e-42f3-9aaf-a7f212c31c3a
Institución coordinadora/ Coordinator institution Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PEREZ SANCHEZ, MIGUEL ANGEL (FACULTAD DE PSICOLOGÍA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • CERMI. Comité de Representantes de Personas con Discapacidad y sus Familias. (ESPAÑA)
  • FONCE. FUNDACIÓN ONCE PARA LA COOPERACIÓN E INCLUSIÓN SOCIAL DE LAS PERSONAS CON DISCAPACI (ESPAÑA)
  • FUNDACION UNIVERSIA (ESPAÑA)
  • LUBLIN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY-POLITECHNIKA LUBELSKA (POLONIA)
  • MASARYK UNIVERSITY (REPÚBLICA CHECA)
  • UNIVERSITATEA "ALEXANDRU IOAN CUZA" (RUMANÍA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

NEW FACES: FACING EUROPE IN CRISIS: SHAKESPEARE'S WORLD AND PRESENT CHALLENGES
Objetivo del proyecto NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) estduia lo que Shakespeare y las Humanidades pueden hacer por Europa. El objetivo del proyecto es evaluar la contribución que las Humanidades (especialmente la Literatura, la Historia y el Teatro) pueden ofrecer para comprender las crisis y proporcionar a nuestra sociedad actual recursos intelectuales para hacerles frente. El conocimiento del pasado y, especialmente, de la literatura y la historia del pasado es esencial, incluso vital, para afrontar y superar las tensiones y los conflictos actuales. En un año que celebra el 400 aniversario de su muerte, los 10 socios identifican a Shakespeare como un objeto de especial relevancia transnacional, unificador, que puede ayudar en la comprensión y aprehensión de las crisis.
Objective of the project NEW FACES (Facing Europe in Crisis: Shakespeare's World and Present Challenges) studies what Shakespeare and the humanities can do for Europe. The aim of the project is to assess the contribution that the humanities (esp. literature, history and theatre) can offer to comprehend and apprehend crises and provide our current society with some intellectual resources to face them. Knowledge of the past and especially of the literature and history of the past appears to the partners of the project to be essential, even vital, to tackle and overcome the current tensions and conflicts. In a year that celebrates the 400th anniversary of his death, the 10 partners identify Shakespeare as a particularly relevant transnational, unifying object that can help in the comprehension and apprehension of crises.
Url http://relations-internationales.upv.univ-montp3.fr/2016/11/23/projets-new-faces-et-realise/
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITÉ PAUL VALÉRY MONTPELLIER III (FRANCIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project CALVO LOPEZ, CLARA (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • FREIE UNIVERSITÄT BERLIN (ALEMANIA)
  • JAGIELLONIAN UNIVERSITY IN KRAKOW (POLONIA)
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
  • UNIVERSIDADE DO PORTO (PORTUGAL)
  • UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI FERRARA (ITALIA)
  • UNIVERSITEIT UTRECHT (PAÍSES BAJOS)
  • UNIVERSITY OF SZEGED (HUNGRÍA)
  • UNIVERZITA KARLOVA IN PRAGUE (REPÚBLICA CHECA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/09/01 Fecha de fin/ End date 2019/08/31

QATSL Quality Audit Tool for School Leaders
Objetivo del proyecto Con el fin de equipar a los líderes escolares para trabajar con eficacia es esencial que nos movamos hacia una mayor profesionalización que les permita centrarse en la mejora de la enseñanza y el aprendizaje en lugar de responder a las múltiples tareas administrativas. Este proyecto contribuirá significativamente a este renovado enfoque en el aprendizaje, proporcionando una plataforma para el apoyo en el comienzo y el desarrollo profesional continuo de los líderes.
Objective of the project In order to equip leaders to work effectively it is essential that we move towards a greater professionalization of school leaders which will enable them to focus on the improvement of teaching and learning rather than responding to multiple administrative tasks. This project will contribute significantly to this renewed focus on learning by providing a platform for early career support and the continuous professional development of leaders.
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution CANTERBURY CHRIST CHURCH UNIVERSITY (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PORTELA PRUAÑO, ANTONIO (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • JAGIELLONIAN UNIVERSITY IN KRAKOW (POLONIA)
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
  • UNIVERSITY COLLEGE DUBLIN (IRLANDA)
  • UNIVERSITY OF OSLO (NORUEGA)
Fecha de inicio/ Start date 2014/09/01 Fecha de fin/ End date 2017/08/31

VOCATIONAL GUIDANCE IN CLIL (CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING)
Objetivo del proyecto Siete actividades, cada una coordinada por uno de los socios del proyecto, dará lugar a la creación de una plataforma de formación. Se redactarán primero las directrices para la producción de materiales CLIL y contenidos de orientación profesional. Sobre la base de estas directrices, se producirá una primera versión de los ejercicios, que se pondrá a prueba en todos los países socios. Sobre la base de la evaluación de los usuarios, se creará la versión final.
Objective of the project Seven activities, each coordinated by one project partner, will lead to the creation of the training platform. The partners will first write guidelines for the production of CLIL materials and vocational guidance contents. Based on these guidelines, they will produce a first version of the exercises, which will be tested in all the partner countries. Based on the users¿ evaluation, a final version will be created.
Url http://vgclil.eu/
Institución coordinadora/ Coordinator institution INFOREF (BÉLGICA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project SANCHEZ HERNANDEZ, PURIFICACION (FACULTAD DE LETRAS)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2015/09/01 Fecha de fin/ End date 2018/02/28

KA3

CARMA, RMA AND OTHER NON-FORMAL LEARNING METHODS FOR STUDENTS MOTIVATION
Objetivo del proyecto http://carma-project.eu/
Objective of the project The CARMA project introduces non-formal learning methods as a collaborative learning strategy to innovate school culture and transform classroom practices. The Reciprocal Maieutic Approach (RMA) will be used as an inclusive assessment tool for increasing teachers¿ skills. The results achieved by the partnership will be applied for pushing policies towards the inclusion of disadvantaged learners and reduce early school leaving. The CARMA project foresees a consolidated process of proposing, enriching, and piloting an innovative learning approach. Objectives: - To increase student motivation and participation by offering new forms of teaching-learning using non-formal approaches to support disadvantaged learners and increase their achievements; - To integrate the RMA as an assessment tool within school curricula; - To expand teachers¿ skills through training and assessment framework with knowledge and resources on how to use inclusive and participatory practices and develop collaborative relationships in and out of school; - To provide policy recommendations for strategies aimed at reducing early school leaving and increasing basic skills. The two direct target groups are a) teachers in basic skills and b) students (11-15 years) identified as disadvantaged. Indirect target group is the wider school community. The following results will be available online and in hard copy in the seven languages of the partners and in English: - CARMA Toolkit on how to use collaborative learning with students; - Inclusion Strategy with recommendations to EU education authorities on how to integrate non-formal learning within schools and form collaborative relationships with the school community; - Assessment Model for teachers; - Online Network promoting non-formal learning methods and continuous professional development of teachers. The impact envisaged by the CARMA project reaches to the education sector, the school community and policy makers in education and training at EU level.
Url http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/ec2f41f7-0840-4459-83ae-3e76edb4155e
Institución coordinadora/ Coordinator institution CESIE (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project PRENDES ESPINOSA, MARIA PAZ (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2016/01/01 Fecha de fin/ End date 2018/06/30

SPORT

BRIDGE. Promotion of European Traditional Sports and Games, a BRIDGE for Intercultural Dialogue Application.
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution INSTITUT NACIONAL D'EDUCACIO FISICADE CATALUNYA] [INEFC] (ESPAÑA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project ALONSO ROQUE, JOSE IGNACIO (FACULTAD DE EDUCACIÓN)
Instituciones Socias/ Partner institutions
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/31

ESA ENRICHED SPORT ACTIVITES
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution CENTRO SPORTIVO UNIVERSITARIO PALERMO - CUS Palermo (ITALIA)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project GOMEZ LOPEZ, MANUEL (FACULTAD DE CIENCIAS DEL DEPORTE)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • Universidad de Murcia (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2017/01/01 Fecha de fin/ End date 2019/12/31

TEMPUS IV

DECERPH- THE DEVELOPMENT OF A CURRICULUM AND ESTABLISHEMENT OF A REGIONAL PLATFORM FOR HAEMATOLOGY IN LIFE SCIENCES AND MEDICINE
Objetivo del proyecto
Objective of the project
Url
Institución coordinadora/ Coordinator institution UNIVERSITY OF WESTMINSTER (REINO UNIDO)
Responsable del proyecto/ Person in charge of the project VICENTE GARCIA, VICENTE (FACULTAD DE MEDICINA)
Instituciones Socias/ Partner institutions
  • UNIVERSIDAD DE MURCIA (ESPAÑA)
Fecha de inicio/ Start date 2013/10/01 Fecha de fin/ End date 2016/09/30

Universidad de Murcia: Avda. Teniente Flomesta, 5 - 30003 - Murcia
Teléfono: +34 868 883000 (Centralita)