Cátedra de Responsabilidad Social Corporativa

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Investigaciones más relevantes en RSC del Equipo Investigador

Artículos

  • López-Davis, Sylvia; Marín-Rives, Longinos and Ruiz-de-Maya, Salvador. Introducing Personal Social Responsibility as a Key Element to Upgrade CSR. Spanish Journal of Marketing-ESIC, 21(2), pp. 146-163. ISSN: 2444-9695. 2017.

  • Marín Rives, Longinos, Martín Castejón, Pedro Juan y Rubio Bañón, Alicia. Doing Good and do Different! The Mediation Effect of Innovation and Investment on the Influence of CSR on Competitiveness. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 2017 (impact factor JCR: 2,70).

  • Martín Castejón, Pedro Juan y Pinar Moreno, Eva. Perspectiva Ética del Neuromarketing: Un Estudio Comparativo entre los Futuros Profesionales del Marketing y la Psicología. Gestión, Revista de Economía, 64, pp. 5-15. 2017.

  • Martín Castejón, Pedro Juan. El Nuevo Paradigma de la Venta Ética. Revista Marketing News, nº 15 pp. 2-4. 2017.

  • Martínez-Conesa, Isabel; Soto-Acosta, Pedro and Palacios-Manzano, Mercedes. Corporate Social Responsibility and its Effect on Innovation and Firm Performance: An Empirical Research in SMEs. Journal of Clean Production, vol. 142, nº 4, pp. 2374-2383. ISSN: 0959-6526. 2017. Doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.11.038. 2017.

  • Giménez-García-Conde, Miguel; Marín-Rives, Longinos and Ruiz de Maya, Salvador. The Role of Generativity in the Effects of Corporate Social Responsibility on Consumer Behavior. Sustainibility, vol. 8, nº 8 (815), pp. 1-14. ISSN: 2071-1050. 2016.

  • Herrera-Mandueño, Jesús; Larrán-Jorge, Manuel; Martínez-Conesa, Isabel and Martínez-Martínez, Domingo. Relationship between Corporate Social Responsibility and Competitive Performance in Spanish SMEs: Empirical Evidence from a Stakeholders' Perspective. BQR Business Research Quarterly, vol. 19, pp. 55-79. ISSN 2340-9436. 2016. Doi.Org/10.1016/J.Brq.2015.06.002.

  • Marín-Rives, Longinos; Cuestas-Díaz, Pedro-Jesús and Román-Nicolás, Sergio. Determinants of Consumer Attributions of Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, vol. 138, pp. 247-260. ISSN: 0167-4544. JCR: 2,354. 2016.

  • Martín-Castejón, Pedro-Juan and Aroca-López, Beatriz. Corporate Social Responsibility in Family SMEs: A Comparative Study. European Journal of Family Business, vol. 6, nº 1, pp. 21-31. ISSN: 2444-877X. 2016.

  • Pascual-del-Riquelme-Martínez, María-Isabel; Román-Nicolás, Sergio and Iacobucci, Dawn. Consumer's Perceptions of Online and Offline Retailer Deception: A Moderated Mediation Analysis. Journal of Interactive Marketing, vol. 35, pp. 16-26. ISSN: 1094-9968. JCR: 5,026. 2016.

  • Martín Castejón, Pedro Juan y De La Flor Juárez, Sandra. La Influencia del Género y Nivel de Estudios del Jefe de Ventas en la Orientación de los Vendedores a la Venta Ética. Gestión, Revista de Economía, vol. 1, nº 61, pp. 23-31. ISSN: 1137-6317. 2015.

  • Hidalgo-Gallardo, R; García-Meca, E; Martínez-Conesa, I. (2011). Corporate Governance and Intellectual Capital Disclosure. Journal Of Business Ethic (ISSN: 0167-4544) Vol. 100, Nº3. Año 2011 Pp.483-495. Doi: 10.1007/S10551-010-0692-X. 

  • Román, Sergio y Martín Castejón, Pedro Juan. Does the hierarchical position of the buyer make a difference? The influence of perceived adaptive selling on customer satisfaction and loyalty in a business-to-business context. Journal of Business & Industrial Marketing, 2014, 29 (5), pp. 364-373.

  • Ortiz García, Juan; Martín Castejón, Pedro Juan y Pérez Pérez, Carmina. Culture of conflict in family business. Revista de Empresa Familiar, 2014, Vol. 4(2), pp. 25-35,.

  • Baixauli Soler, J.S; Sánchez Marín, G. : Organizational governance and TMT pay level adjustment. Journal of Business Research. En prensa. doi:10.1016/j.jbusres.2010.09.011. (Indice impacto JCR: 1,293)

  • Carrasco Hernández, A.; Sánchez Marín, G. The determinants of employee compensation in family firms: Empirical Evidence; Family Business Review, 2007, 20 (3), 215-228 (indice impacto JCR: 1,357).

  • Fernández, E. y  Román, S. The influence of social regard on the customer service firm-relationship: The moderating role of length of relationship; Journal of Business & Psychology, 24, 441-453. 2009.

  • Fernández, E. y Román, S. Organizational citizenship behaviour from the service customers' perspective: a scale development and validation; International Journal of Market Research, Vol 47 (3), p. 317-336. 2005.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Tratamiento de las políticas de salud en la Ley Orgánica de Igualdad. Anuales de Derecho ISSN 0210-539X. Murcia, 2009.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Mujer y Salud Laboral en el Reino Unido. Revista Española de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Madrid, 2007.

  • Gonzalez Díaz, F.A. El acoso en el Trabajo: Una visión general del Reino Unido. Revista de la Asociación Estatal de Centros Universitarios de Relaciones Laborales y Ciencias del Trabajo. Huelva, 2006.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Cámara Botía, A. Derechos de representación y participación en materia de seguridad y salud laborales: un estudio sobre su aplicación. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid, 2004.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Fuentes constitucionales y pilares normativos de la obligación de seguridad. Revista Aranzadi Social. Pamplona, 2002.

  • Marín, Longinos; Rubio, Alicia; Ruiz de Maya, Salvador. The role of identity salience in the effects of Corporate Social Responsibility on consumer behavior, Journal of Business Ethics, 2009 84 (1), 65-79 (indice impacto JCR: 1,023).   

  • Marín, Longinos; Ruiz de Maya, Salvador. La Evaluación de la Empresa por el Consumidor según sus Acciones de RSC. CEDE. Revista Cuadernos de Economía y Dirección de Empresas, 2008, 35, 91-112  

  • Marín, Longinos; Rubio, Alicia. La Responsabilidad Social Corporativa como determinante del éxito competitivo: un análisis empírico. REDEE, Revista Europea de Dirección y Economía de Empresa, 2008, 17(3), 27-42

  • Marin, Longinos; Rubio, Alicia. ¿Moda o factor competitivo? Un estudio empírico de Responsabilidad Social Corporativa en la PYME. Información Comercial Española. Revista de Economía. 2008, 842, 177-193. 

  • Marín, Longinos; Ruiz de Maya, Salvador. I Need You too! Corporate Identity Attractiveness for Consumers and the Role of Social Responsibility; Journal of Business Ethics, 2007, 75, 245-260  (indice impacto JCR: 1,023).  

  • Marín, Longinos; Ruiz de Maya, Salvador. La Identificación del Consumidor con la Empresa: más allá del Marketing de Relaciones. Universia Business Review.2006.  13, 62-75 

  • Martínez Gallur, C. con Hortelano, J.C. y Tovar, M. Responsabilidad Social de las Empresas, Políticas Públicas y Desarrollo Sostenible en la Región de Murcia, 2006. Edita: UGT Región de Murcia con la Colaboración del Instituto de Fomento, Consejería de Industria y Medio Ambiente y Fondo Europeo (FEDER).

  • Román, S. Relational consequences of Perceived Deception in Online Shopping: The Moderating Roles of Type of Product, Consumer's Attitude Toward the Internet and Consumer's Demographics; Journal of Business Ethics (en prensa 2010); publicado online 4 de febrero de 2010.

  • Román, S.,  Cuestas, P.J., Fenollar, P. An examination of the interrelationships between self-esteem, others' expectations, family support, learning approaches and academic achievement; Studies in Higher Education (2008), 33(2), pp. 127-138. (indice de impacto ISI-JCR 2008: 0,938).  

  • Román, S., Cuestas P.J. The perceptions of consumers regarding online retailers' ethics and their relationship with consumers' general internet expertise and word of mouth: A preliminary analysis; Journal of Business Ethics (2008), 83(4), pp. 641-656. (indice de impacto ISI-JCR 2008: 1,023).

  • Román, S. The Ethics of Online Retailing: A Scale Development and Validation from the Consumers' Perspective; Journal of Business Ethics, Vol.72, pp.131-148. 2007

  • Román, S. y Ruiz, S. Relationship outcomes of perceived ethical sales behaviour: The customer's perspective; Journal of Business Research, Vol. 58 (4), pp. 439-445. 2005.

  • Román, S. y Munuera, J.L. Determinants and consequences of ethical behaviour: an empirical study of salespeople; European Journal of Marketing, Vol. 39, 5/6, pp. 473-495. 2005.

  • Román, S. The impact of ethical sales behaviour on customer satisfaction, trust and loyalty to the company: An empirical study in the financial services industry; Journal of Marketing Management, Vol. 19 (9/10), pp. 915-949. 2003.

  • Ruiz de Maya, Salvador; Marín, Longinos. La Identificación del Consumidor con la Empresa. Antecedentes e Influencia sobre el Comportamiento. REIM  Revista Española de Investigación en Marketing. 2008,  12(2), 45-66 Artículo Premiado como "Mejor artículo de Investigación en 2008" en la Revista Española de Investigación en Marketing. Premio otorgado por: Asociación Española de Profesionales del Marketing AEMARK, con una dotación de 2000 euros.

  • Sánchez Marín, G.; Baixauli Soler, J.S.; Lucas Pérez, M.E. When much is not better? Top management compensation, board structure and performance in Spanish firms; International Journal of Human Resource Management, 2010, En prensa  (indice impacto JCR: 0,856).

  • Sánchez Marín, G. Efectos de la dispersión retributiva en los resultados de las empresas cotizadas españolas: evidencia sobre el modelo del torneo; Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 2010, 16 (3).

  • Sánchez Marín, G.; Lucas Pérez, M.E. El nivel retributivo de los altos cargos directivos en las empresas cotizadas españolas: influencia de tamaño y composición del consejo de administración; Boletín Económico de ICE, 2008, 2938, 37-52.

  • Sánchez Marín, G. Dispersión retributiva, estructura salarial y resultados de la organización: un modelo de investigación; Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 2008, 14 (3), 91-106.

 

Libros y capítulos de libros

  • Martín Castejón, Pedro Juan (2017). Pensamiento Mágico y Creencia Paranormal. Ed. Alianza Académica Española, Madrid (ISBN 978-3-639-53026-1).

  • Martín Castejón, Pedro Juan; Lafuente Lechuga, Matilde y Faura Martínez, Úrsula (2015): Manual práctico de estadística aplicada a la empresa y al marketing. Ed. Paraninfo Universidad, Madrid (ISBN 9788428337489).

  • Martín Castejón, Pedro Juan y Martínez Martínez, Laura (2013). La gestión del conflicto en la empresa familiar como principio básico para su continuidad; (pp. 45-54) en V. Fernandez (Ed), Nuevas Investigaciones sobre la gestión de la empresa familiar en España. Ed. OmniaScience, Barcelona (ISBN 9788494023453).

  • Martín Castejón, Pedro Juan; Ortín García, Juan y Pérez Pérez, Carmina (2012). Conflictos en la empresa familiar (pp. 213-234) en Monreal, J. y Sánchez, G (Eds.): El éxito de la empresa familiar. Ed. Thomson-Civitas, Madrid (ISBN 9788447040544).

  • Martín Castejón, Pedro Juan (2011). La gestión eficiente de los equipos de venta. Ed. Alianza Académica Española, Madrid (ISBN 9783845497839).

  • Martín Castejón, Pedro Juan (2009). Resolución de conflictos en la empresa familiar (pp. 417-427) en Monreal, J.; Sánchez, G.; Meroño, A.; Sabater, R. (eds.). La gestión de las empresas familiares: un análisis integral. Ed. Thomson-Civitas, Madrid (ISBN 9788447033348).

  • Gonzalez Díaz, F.A. Los riesgos laborales vinculados a la maternidad y la lactancia: Transposición al Ordenamiento jurídico español de los Anexos de la Directiva 92/85/CEE. Editorial: Laborum. Murcia, 2009.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Derecho a la Protección de la Salud. Editorial: Thomson Reuters-Aranzadi. Pamplona, 2009.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Modificaciones a la Ley de Prevención de Riesgos. Editorial: Thomson-Aranzadi. Pamplona, 2008.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Seguridad y Salud en el Trabajo. Editorial: Universidad de Murcia-Consejería de Trabajo y Política Social. Murcia, 2007.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Legislación en materia de prevención de riesgos laborales. Editorial: Thomson-Aranzadi- Consejería de Trabajo y Política Social. Pamplona, 2007.

  • Gonzalez Díaz, F.A. La prevención de riesgos laborales del Trabajador Autónomo. Editorial: Laborum. Murcia, 2007.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Los medios de prueba en el Proceso Laboral. Editorial: Civitas. Madrid, 2005.

  • Gonzalez Díaz, F.A. Derecho a la Protección de la Salud. Editorial: Tirant lo Blanch. Valencia, 2004.

  • Marín Rives, J. Longinos (coord.). Las claves de la RSE para empresarios y profesionales. Edita Universidad de Murcia, 2009.

  • Marín Rives, J. Longinos, Arcas Lario, Narciso. Guía para la elaboración de memorias de RSE en Cooperativas agroalimentarias. Edita Fundación Cajamar y la Cátedra de Cooperativismo de la UPCT, 2009 .

  • Marín Rives, J. Longinos (Coord); Abenza Garía, M. Dolores; Agramonte, Reyna Hilda. La percepción de la Responsabilidad Social Corporativa en la Región de Murcia. Editorial: Colegio de Economistas de la Región de Murcia, 2008.

  • Marín Rives, J. Longinos; Sabater, R.; Peláez, J.J.; Montes, A. Guía de Responsabilidad Social Empresarial. Edita Universidad de Murcia, 2008.

  • Román, S. Ethics in Personal Selling and Sales Management; Sales Management, Guenzi, P. and Geiger, S. (editors), Palgrave Macmillan, Hampshire (en prensa)

  • Ruiz de Maya, Salvador;  Marín Rives, J. Longinos. Estudio sobre los hábitos de compra del consumidor en la Región de Murcia. Edita: Cámara de Comercio de Murcia, 2008.