SUMARIO
1.
El
modelo de Influencia
Educativa Distribuida
Una
herramienta
conceptual y metodológica para el análisis de los
procesos de aprendizaje
colaborativo en entornos digitales
César Coll y Anna
Engel
Resumen
El concepto de influencia educativa (IE),
elaborado en el marco de una
serie de trabajos sobre el análisis de las
prácticas educativas en contextos
presenciales, hace referencia a los procesos
interpsicológicos mediante los
cuales los profesores, y en su caso otros agentes educativos, ayudan a
los
estudiantes a construir significados progresivamente más
ricos, complejos y
válidos sobre los contenidos de enseñanza y
aprendizaje. Para que la IE
ejercida por el profesor o los otros actores sea eficaz debe ser
contingente y
ajustarse al desarrollo y evolución del proceso de
aprendizaje. El concepto de
influencia educativa distribuida (IED), por su parte, refleja la idea
de que en
las situaciones de aprendizaje colaborativo el ejercicio de la IE se
distribuye
entre todos los participantes, ya que todos pueden y deben contribuir
con sus
actuaciones a conseguir una colaboración eficaz que promueva
los procesos
comunicativos, sociales y cognitivos implicados en el aprendizaje. El
trabajo
presenta un modelo teórico y metodológico de
análisis de los procesos de
aprendizaje colaborativo en entornos digitales basado en los conceptos
de IE e
IED y describe los resultados de algunas investigaciones orientadas
profundizar
en algunos de sus componentes y a explorar algunas de sus implicaciones
prácticas.
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Abstract
The concept of educational influence (EI),
developed in the framework of a
series of works on the analysis of educational practices in
face-to-face
contexts, refers to the interpsychological processes through which
teachers,
and in their case other educational agents or actors present in the
context of
learning, help students to build progressively richer, complex and
valid
meanings on the contents of teaching and learning. For EI exercised by
the
teacher or other actors to be effective, it must be contingent and
adjusted to
the development and evolution of the learning process. The concept of
distributed educational influence (DEI) reflects the idea that in
collaborative
learning settings the exercise of EI is distributed among all
participants,
since all can and should contribute with their actions to achieve an effective
collaboration that promotes
the communicative, social and cognitive processes involved in learning.
The
work presents a theoretical and methodological model of analysis of
collaborative learning processes in digital environments based on the
concepts
of EI and DEI and describes the results of some research aimed at
deepening
some of its components and exploring some of its practical implications.
1E
The Distributed Educational Influence Model: A
Conceptual and
Methodological Tool for the Analysis of Collaborative Learning
Processes in
Digital Environments
César
Coll and Anna
Engel
Abstract
The concept of educational influence, developed
within the framework of a
series of studies analysing educational practices in face-to-face
contexts,
refers to the interpsychological processes through which teachers
— or other
educational practitioners present in the learning context —
help students to construct
progressively richer, more complex and more valid meanings regarding
the
contents of teaching and learning. If the educational influence
exercised by
the teacher or other practitioners is to be effective, it must be
contingent
and adapted to the learning process as it evolves. The concept of
distributed
educational influence reflects the idea that in collaborative learning
settings
the exercise of educational influence is distributed among all
participants,
since all can and should contribute through their actions to the
achievement of
effective collaboration that promotes the communicative, social and
cognitive
processes involved in learning. In this paper we present a theoretical
and
methodological model for analysing collaborative learning processes in
digital
environments based on the concepts of educational influence and
distributed educational
influence. We also describe the results of research aimed at refining
some of the
model’s components and exploring some of its practical
implications.
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English, PDF
Resumen
El
concepto de
influencia educativa (IE), elaborado en el marco de una serie de
trabajos sobre
el análisis de las prácticas educativas en
contextos presenciales, hace
referencia a los procesos interpsicológicos mediante los
cuales los profesores,
y en su caso otros agentes educativos, ayudan a los estudiantes a
construir
significados progresivamente más ricos, complejos y
válidos sobre los
contenidos de enseñanza y aprendizaje. Para que la IE
ejercida por el profesor
o los otros actores sea eficaz debe ser contingente y ajustarse al
desarrollo y
evolución del proceso de aprendizaje. El concepto de
influencia educativa
distribuida (IED), por su parte, refleja la idea de que en las
situaciones de
aprendizaje colaborativo el ejercicio de la IE se distribuye entre
todos los
participantes, ya que todos pueden y deben contribuir con sus
actuaciones a
conseguir una colaboración eficaz que promueva los procesos
comunicativos,
sociales y cognitivos implicados en el aprendizaje. El trabajo presenta
un
modelo teórico y metodológico de
análisis de los procesos de aprendizaje
colaborativo en entornos digitales basado en los conceptos de IE e IED
y
describe los resultados de algunas investigaciones orientadas
profundizar en
algunos de sus componentes y a explorar algunas de sus implicaciones
prácticas.
2.
Aprendiendo
de una transformación de prácticas
pedagógicas en cursos de maestría en
la
modalidad híbrida de aprendizaje
Álvaro Hernán Galvis,
Yelenis
Yanit López González y Marlín Alicia
Aarón Gonzálvez
Resumen
Este documento comparte una
reflexión crítica acerca de
la motivación, desarrollo
y resultados derivados de una transformación
pedagógica de un curso de
la MPTIC—Maestría
en Pedagogía de las TIC—Tecnologías de
Información y Comunicación—de la
Universidad de La Guajira, en Riohacha, Colombia. Este estudio puede
ser de
interés para quienes desean ofrecer entornos flexibles de
aprendizaje a
adultos
que necesitan cursar formación avanzada en instituciones
donde se desea
aplicar
el constructivismo social apoyado en uso de TIC y donde no
necesariamente hay
un único modelo educativo ni operativo para ofrecer
educación en
modalidad combinada
de aprendizaje—blended learning.
Manteniendo
lo esencial de la metodología de seminario que orienta a la
MPTIC y la
multi-dimensionalidad que asume la modalidad híbrida de
aprendizaje en
esta
maestría, se llevó a cabo el rediseño
y prueba del segundo nivel del
seminario
de Didáctica Aplicada, con estudiantes de la tercera cohorte
del
programa, donde
los actores eran los mismos que en el primer nivel, pero se
ajustó el
modelo operativo
del curso, para superar las limitaciones que se encontraron al llevar a
cabo el
primer nivel. Esto se hizo con la intención de buscar
participación más
activa,
individual y grupal, así como lograr mejores resultados
cualitativos en
la
aplicación de lo aprendido a los entornos de docencia en que
hacen su
proyecto
de profundización. Con este estudio se buscó
determinar qué lecciones
deja esta
transformación pedagógica, de cara a su posible
réplica en otros cursos
de la
MPTIC y/o en contextos y por otros actores de programas de
formación
avanzada que
están al servicio de personas que trabajan y estudian y que
requieren
hacer uso
de ambientes flexibles de aprendizaje. El estudio deja a
consideración
lecciones aprendidas y recomendaciones.
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Abstract
This document shares a critical reflection on
the
motivation,
development and results derived from a pedagogical transformation of a
course
of the MPTIC-Masters in Pedagogy of ICT-Information and Communication
Technologies-University of La Guajira, in Riohacha, Colombia. This
study may be
of interest to those who wish to offer flexible learning environments
to adults
who require to pursue advanced training in institutions where they
believe in
technology-based socio-constructivism and where not necessarily there is a single
educational and operational model to offer learning opportunities.
Keeping the
essence of the seminar methodology that guides the MPTIC and the
multi-dimensionality that assumes the hybrid learning modality in this
master's
degree program, it was conducted the redesign and testing of the second
level
of a seminar offered to one of the cohorts of the MPTIC. In this
process the
actors were the same as in the first level—the same students
participated, were
guided by the same faculty members, and were accompanied by the same
managers,
but the operational model of the second level of the course of interest
was
adjusted to overcome some of the limitations found out in the
implementation of
the first level course. This had the intention of seeking more active
participation at individual and group level, as well as to achieve
better
qualitative results in the application of what has been learned to the
teaching
environments in which the participants of the MPTIC do their deepening
projects.
This study sought to determine what lessons this pedagogical
transformation
leaves, in the face of its possible replication in other courses of the
MPTIC
and / or in contexts and by other actors of advanced training programs
at the
service of people who work and study, and who require making use of
flexible
learning environments. The work leaves to consideration lessons learned
and
recommendations.
3.
Análisis
de la evaluación de competencias y su aplicación
en un sistema de
gestión del aprendizaje.
Un caso de studio.
Cinhtia Maribel González-Segura,
Michel García-García
y Victor Hugo Menéndez-
Resumen
Internacionalmente, el enfoque basado en
competencias ha
sido adoptado en
todos los niveles educativos buscando mejorar la calidad de la
educación. Sin
embargo, aún existen lagunas en el proceso, especialmente en
la
evaluación,
pues no se ha logrado el cambio metodológico necesario para
implementarla
adecuadamente. El objetivo de este trabajo es analizar cómo
se realiza
la
evaluación de competencias en una universidad, partiendo de
la noción
de
competencia y de las herramientas de un Sistema de Gestión
del
Aprendizaje que
han sido utilizadas exitosamente para realizar dicho proceso.
Posteriormente,
se describen los resultados preliminares de un diagnóstico
aplicado a
profesores de la Universidad Autónoma de Yucatán.
Los resultados
corroboran que
son pocas las herramientas que se utilizan con mayor frecuencia y que
existe un
desconocimiento general acerca de los beneficios potenciales que
éstas
tienen
para la evaluación de competencias genéricas.
Finalmente se proponen
algunas
soluciones que apoyen al docente universitario durante la
realización
de su
función evaluadora bajo el enfoque por competencias.
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PDF
Abstract
Internationally, the competence-based approach
has been
adopted at all
levels of education seeking to improve the quality of education.
However, there
are still gaps in the process, especially in evaluation, since the
methodological change necessary to implement it properly has not been
achieved.
The goal of this paper is to find out how the competency evaluation in
a
university is carried out, starting from the notion of competence and
the tools
of a Learning Management System that have been successfully used to
carry out
this process. Subsequently, we describe the preliminary results of a
diagnosis
applied to teachers of the Autonomous University of Yucatan. The
results
corroborate that there are few tools that are used more frequently and
that
there is a general lack of knowledge about the potential benefits that
these
have for the evaluation of generic competences. Finally, some solutions
are
proposed for assist to the university teacher during the performance of
his /
her evaluation function under the competencies approach.
4.
Análisis
del foro online de un máster interuniversitario por aula
remota en clave de
emociones
Miguel Romero
Gutiérrez, María Martínez Chico y
María Rut Jiménez Liso
Resumen
Con intención de detectar las
emociones expresadas en una asignatura
desarrollada en un programa de educación superior a
distancia (Máster
Interuniversitario de Educación Ambiental), se ha realizado
el análisis de un
foro online, espacio idóneo de reflexión en el
que se fomenta el aprendizaje
colaborativo, lo que aporta información del efecto de la
asignatura y su
significatividad para los estudiantes. Lo distintivo de esta docencia
virtual
desarrollada en la asignatura es que está centrada en
promover y hacerles vivir
enfoques de enseñanza basados en la indagación
entre futuros educadores
ambientales. El aspecto emocional es determinante en la
educación ambiental,
por ello, a través de una metodología
cualitativa, hemos abordado el análisis
de las aportaciones de los estudiantes al foro online que nos ha
permitido
identificar emociones expresadas, sus detonantes y las actividades que
pueden
funcionar como estímulo en su futuro como educadores-as
ambientales. La
implicación emocional destacada en sus respuestas muestra
que la asignatura no
les deja indiferentes, destacando la satisfacción
experimentada y su
preocupación ante situaciones con posibles consecuencias
negativas.
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Abstract
Intended to evaluate the efficiency of a
subject developed in a remote
online higher education program (Interuniversity Environmental
Education Joint
Master Degree), we have developed an analysis of an online forum, an
excellent
place to reflect where the collaborative learning is fostered,
providing
information on the effect of the subject and its significance for
students.
What is characteristic of the virtual teaching developed in the subject
is that
is focused on promoting and experiencing inquiry-based teaching
approaches
among future environmental educators. The emotional aspect proves
crucial for
environmental education thus, through a qualitative methodology, we had
addressed the analysis of the students’ contributions in the
online forum what
let us identify emotions expressed, its triggers and the activities
that can
work as an incentive in their future as environmental educators. The
highlighted emotional involvement expressed in theirs posts shows that
the
subject doesn’t remain indifferent, emphasizing the
satisfaction experimented
and theirs worry about situations with possible negative consequences.
5.
Goya
en el hipertexto: Multirrelato y motivaciones artísticas.
Francisco
García García y Francisco José Gil Ruiz
Resumen
En una actualidad marcada por la convergencia
de medios y formatos, de
datos abiertos y de navegación a través de
enlaces e infinidad de contenidos,
es pertinente profundizar en cómo el ámbito
cultural más tradicional –en este
caso la pintura- se adapta a las cotidianidades
tecnológicas. Goya no ha
perdido vigencia, y como el resto de la cultura, vive ya no solo en la
pintura,
libros y demás formatos analógicos; es un
habitante del mundo virtual que cada
vez nos es más real.
En primer lugar, este trabajo aborda varios
principios de la narrativa
hipertextual aplicados a la figura de Francisco de Goya y Lucientes
mediante la
construcción de un relato capaz de desglosarse en bloques
conectados a textos
externos (web) e internos, proporcionando miles de posibilidades
narrativas
para acceder al mundo y la obra de Goya, y generando un multirrelato.
En
segundo lugar, partiendo del multirrelato, se realiza una
clasificación de una
muestra de 14 obras de Goya con las siguientes categorías:
Pintura por
actividad profesional, Pintura como testimonio histórico,
Pintura por placer, y
Pintura por necesidad. Los resultados muestran la
combinación del comentario
artístico tradicional con la construcción del
relato hipertextual, ofreciendo
una línea de investigación pertinente y
consecuente con el mundo digital.
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Abstract
In a present so much marked by the media and
formats convergence, by open
data, and by a navigation through links and an infinity of contents, it
is
pertinent to deepen in how the most traditional cultural field
–in this case,
painting- is adapted to the current technologies. Goya has not lost
validity,
and like the rest of culture, he lives not just by the painting, the
books and
other analogic formats; he is a habitant from the virtual world which
is
increasingly more real.
In the first place, this paper approaches some principles of the
hypertextual narrative
applied to Francisco de Goya y Lucientes though the construction of a
narration
which is able to be broken in blocks linked to external (web) and
internal
texts, providing thousands of narrative possibilities
to access to the Goya’s world
and paintings,
and developing a multinarration. In the second place, starting from the
multinarration, we make the classification of a sample made by 14
paintings
from Goya, in this categories: Painting for professional activity,
Painting as
historical testimony, Painting for pleasure, and Painture by need. The
results
show the combination of the traditional artistic commentary with the
hypertextual narration construction, offering a research line pertinent
and
consecuent with the digital world.
6.
Instrumento de evaluación de un
videojuego
educativo facilitador del aprendizaje de habilidades
prosódicas y comunicativas
Lourdes
Aguilar y Ferran Adell
Resumen
El artículo dirige la
mirada al procedimiento de evaluación
que acompaña al videojuego
educativo Pradia: misterio en la ciudad. El videojuego
está concebido como herramienta de apoyo
educativo para la mejora de las habilidades prosódicas y
comunicativas de las
personas con Síndrome de Down, pero para que sea
eficaz es preciso que
lo acompañe
un método
de exportación
de los datos y de evaluación de los
resultados. Para dar respuesta a esta necesidad, el Test
de habilidades prosódicas
del videojuego educativo
PRADIA: Misterio en la ciudad (THAP-PRADIA) analiza el grado de éxito
en
cada una de las
actividades resueltas
en el videojuego y ofrece unas puntuaciones que estiman el progreso en la
curva de aprendizaje. Los informes de resultados exponen distintos niveles de
detalle: las puntuaciones pueden agruparse de acuerdo con los objetivos
de
aprendizaje que persigue el videojuego, o bien puede extraerse un
informe para cada una
de las dinámicas del juego. La organización de
los
resultados de lo más general
a lo más particular
permite obtener una valoración
global de la actuación comunicativa y de las destrezas
prosódicas del usuario,
a la vez que observar las carencias más significativas, con
el fin último de
proponer nuevas estrategias didácticas.
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Abstract
The
article focus on the evaluation procedure
that accompanies the educational video game Pradia:
mystery in the city.
The video game is designed as an
educational support tool that aims to improve the prosodic and
communication
skills of people with Down Syndrome, but to be effective it must be
accompanied by a method of data export and evaluation of the results.
To do
this, the Test of
Prosodic Skills of PRADIA
(THAP-PRADIA) analyzes the degree of success in each of
the activities included in the game and offers scores
that estimate the learning progress. The exportation of the data and
its latest
analysis allow to obtain reports of results with different levels of
detail:
the scores can be grouped according to the learning objectives pursued
by the
video game, or a
report can be extracted for each of
the dynamics of the game. The organization of the results
from the most general to the more
particular allows us
to obtain a
global assessment of the communicative performance and the prosodic
skills of
the user throughout
the game time, and at the same
time to observe the most significant shortcomings, with the ultimate
goal of
proposing new teaching strategies.
7.
Integrating Intercultural Competence
development
into the curriculum through
Telecollaboration. A task sequence proposal for Higher Education
Luana
Ferreira-Lopes, María José Bezanilla
and
Iciar
Elexpuru
Abstract
Despite
its demonstrated potential to enhance
students’ Intercultural Competence and other 21st
century skills, telecollaboration still fails to be
fully integrated into
university courses. Literature
shows that there is a need for developing sustainable instructional
design models for this purpose.
Hence, the main goal of this work is to propose a
theory-informed task
sequence to facilitate the integration of telecollaboration into university courses for
the development of
Intercultural Competence. Based
on the typology of
tasks from O’Dowd & Ware (2009) and enriched with
contributions from other authors,
the task sequence: (1) facilitates the development of Intercultural
Competence according to EMIC
model and adds a new
block to its composition in order to approach the specificities of
virtual teamwork, (2)
contains detailed instructions for each
task, (3) provides guidelines
on implementation, on the selection of technology
and on the integration
of tasks to the syllabi
and (4) offers an
assessment
plan, accompanied by a list of learning
evidences that are expected to be
manifested by students
per task. This sequence can serve as a reference for
further adaptations to diverse contexts. It is
currently being
piloted in
two telecollaborative projects and the results are expected to
contribute to future
improvements.
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Resumen
Pese
al potencial de la telecolaboración
para desarrollar la Competencia Intercultural
y otras competencias en la Educación Superior del siglo XXI,
todavía no ha
logrado consolidarse en la formación universitaria. De
acuerdo
con la literatura, es preciso desarrollar
modelos instruccionales sostenibles para
responder a esta necesidad. El principal objetivo de este trabajo es
proponer una
secuencia de tareas de
telecolaboración para el desarrollo de la Competencia Intercultural en el curriculum universitario. A partir de la tipología de
tareas propuesta por O’Dowd & Ware (2009), enriquecida con el trabajo de
otros autores, dicha
secuencia:
(1) facilita el
desarrollo de la Competencia Intercultural según el
modelo EMIC, adaptado al contexto del trabajo virtual, (2) ofrece instrucciones detalladas para
cada tarea, (3) contiene orientaciones para la
configuración de la telecolaboración, la
tecnología a utilizar y la integración
de las tareas en el curso y (4)
sugiere
un
plan de evaluación con
un listado de evidencias de aprendizaje que deben ser manifestadas por
los
alumnos en cada tarea. La propuesta podrá servir como referencia para futuras adaptaciones a
diferentes contextos.
La secuencia de tareas se está
actualmente pilotando en dos proyectos de telecolaboración y
se espera que los
resultados puedan contribuir a su mejora.
8.
Construcción
de la
flexibilidad en una universidad colombiana pública a
distancia con modalidad
virtual
René
Montero Vargas y Judith Kalman
Resumen
La flexibilidad en un programa en
línea de educación superior se refiere a
un concepto formulado por organismos internacionales y reproducido por
diversas
instituciones. Esta noción propone que los estudiantes
tienen múltiples
opciones de tiempo, espacio y metodologías para realizar las
actividades del
curso. Sin embargo, hay pocos estudios que se centran en las formas o
maneras
en que los estudiantes interpretan este concepto en los programas en
línea.
Este estudio cualitativo describe algunas de estas formas y analiza las
participaciones de los estudiantes en un foro en línea
utilizado para
desarrollar actividades de aprendizaje en el contexto de un curso que
se
realiza en línea en una plataforma Moodle. Nuestros
resultados muestran algunas
de las formas en que la flexibilidad se construye en la
práctica en dos grupos
de estudiantes mientras interactúan en un aula digital.
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Abstract
Flexibility in an online program of higher
education, refers a concept
formulated by international organisms and reproduced by diverse
institutions.
This notion proposes that students have multiple options in time,
space, and
methodologies to realize course activities. However, there are few
studies that
focus on the ways or forms in which this concept is construed by
students in
online programs. This qualitative study describes some of these ways
and
analyzes students’ participations in an online forum used to
develop learning
activities within the context of a course being taken online on a
Moodle
platform. Our results show some of the ways that flexibility plays out
in practice
in two groups of students as they interact in online classrooms
practices.
9.
Formación
Profesional:
Requerimientos profesionales y ocupaciones laborales de la CNO-11
Francisco
del Cerro Velázquez y Francisco Javier Ramón
Cano
Resumen
Para
la estrategia sobre
orientación profesional referida a la cuestión de
valorar de modo realista la
concordancia entre las capacidades e intereses individuales y las
exigencias
objetivas de las profesiones deseadas, resulta de especial
interés las posibilidades
que ofrece el análisis de la ocupación laboral
cuando se consigue enlazar dicha
variable con los títulos de formación profesional
y los certificados de
profesionalidad y, a su vez, con los requerimientos profesionales. En
este
trabajo se conjuga el estudio de los siguientes factores de
información: la
Guía de Valoración Profesional del Instituto
Nacional de la Seguridad Social
(3ª edición año 2014), la
Clasificación Nacional de Ocupaciones 2011 (CNO-11),
las cualificaciones profesionales del Catálogo Nacional de
las Cualificaciones
Profesionales (CNCP) y los planes de estudio de los títulos
de formación
profesional y de los certificados de profesionalidad publicados hasta
julio del
año 2016. Los resultados obtenidos son una amplia
relación del binomio
formación profesional-ocupación laboral
según la CNO-11. El diseño planteado no
solo es interesante a nivel estadístico, sino que,
además, permite identificar,
entre otras, las condiciones psicofísicas ligadas a
situaciones de seguridad o
salud de los títulos de formación profesional
encaminados a desempeñar las
ocupaciones laborales más frecuentes vinculadas a dichos
estudios.
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Abstract
It is of special interest the possibilities
offered by the analysis of
employment occupation when linking is achieved said variable with the
titles of
vocational training and certificates of professionalism and, in turn,
with
professional requirements, for the strategy on professional guidance
referred
to the issue of realistically assessing the agreement between
individual skills
and interests and the objective requirements of the desired
professions. In
this work is combined
the study of the following information factors: Professional Valoration
Guide
of the National Social Security Institute (3rd edition, 2014), National
Classification of Occupations 2011 (NCO-11), National Catalog of
Professional
Qualifications (NCPQ) and the curricula of Vocational training and
Certificates
of professionalism published up to July of 2016. The results obtained
are a
broad relationship of the binomial professional training-occupation
according
to the CNO-11. The proposed design is not only interesting at the
statistical level,
but also allows identifying, among others, psychophysical conditions
linked to
safety or health situations of vocational training titles aimed at
performing
the most frequent occupations related to these studies.
10.
Análisis
del desempeño
del profesorado universitario en el uso de MOODLE a través
de técnicas de
minería de datos: propuestas de necesidades formativas
Pedro Ernesto Camacho Chacón,
Alfredo Zapata González, Víctor Hugo
Menéndez Domínguez
y Pedro José Canto Herrera
Resumen
Los Sistemas de Gestión de
Aprendizaje son empleados por numerosas
instituciones educativas de nivel superior para organizar y distribuir
cursos
en línea, convirtiéndose en fuente valiosa de
conocimiento de la actividad de
estudiantes y profesores. Este trabajo está orientado al
análisis del desempeño
de 484 profesores de la Universidad Autónoma de
Yucatán (México) durante el
período enero - julio del año 2016, que
utilizaron la plataforma MOODLE como
apoyo tecnológico a su actividad docente, con el objetivo de
identificar sus
patrones de comportamiento en el uso de las actividades y recursos que
contiene
esta herramienta tecnológica. La actividad de los profesores
en la plataforma
“UADY Virtual” fue analizada a través
del Método de Extracción de Conocimiento
en Bases de Datos (KDD), generando grupos mutuamente excluyentes,
reglas de
asociación y clasificación que establecen
perfiles de profesores y herramientas
que deben ser promovidas en esquemas de capacitación.
Adicionalmente, se
realizó un análisis estadístico del
uso de la plataforma. Se determinó que no existen
diferencias significativas en el uso de la plataforma MOODLE y el
área de
conocimiento del profesor, lo que significa que la manera en la que
interactúan
los profesores con “UADY Virtual” es igual para
todas las áreas de
conocimiento.
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Abstract
The Learning Management Systems are used by
numerous higher education
institutions to organize and distribute online courses, becoming a
valuable
knowledge source of the students and teachers activity. This work is
oriented
to the performance analysis of 484 educators at the Autonomous
University of
Yucatan (Mexico) during the period January - July 2016, who used the
MOODLE
platform as a technological support to their teaching activity, in
order to
identify their behavior patterns in the use of the activities and
resources
that this technological tool contains. The activity of the teachers in
the
"UADY Virtual" platform was analyzed through the Knowledge Discovery
in Databases Method (KDD), generating mutually exclusive groups,
association
and classification rules that establish educators profiles and tools
that
should be promoted in schemes training. Additionally, a statistical
analysis of
the use of the platform was made. It was determined that there are no
significant differences in the use of the MOODLE platform and the
teacher's
knowledge area, which means that the way in which teachers interact
with
"UADY Virtual" is the same for all areas of knowledge.
11.
Uso
del modelo de
aprendizaje invertido en un bachillerato público
Waltraud
Martínez-Olvera e Ismael Esquivel-Gámez
Resumen
Los modelos tecno-educativos que se han venido
desarrollando buscan la
aplicación de las tecnologías de
información y comunicación (TIC) más
adecuada
al diseño instruccional que se tiene planeado ejecutar. De
entre los modelos
revisados para el desarrollo del presente trabajo, el modelo de
aprendizaje
invertido presenta oportunidades de aplicabilidad en la
educación pública de
nivel medio superior. Dicho modelo propone, en términos
generales, sustituir la
cátedra del profesor por materiales de aprendizaje que
puedan ser atendidos
fuera de clase, mientras la típica tarea se convierte en
actividades ejecutadas
dentro del aula. A partir de ello, se describe una experiencia de
invertir el
aula en la materia “Comprensión
de textos escritos en inglés como
lengua extranjera” de quinto semestre de un bachillerato
público en la ciudad
de Xalapa, Veracruz (México). El apoyo
tecnológico fue conformado por un curso,
alojado en una plataforma Moodle, el cual maneja recursos
digitales y
actividades multimedia de práctica. Se
eligió un enfoque
cuantitativo con diseño cuasi-experimental de pre-prueba y
post-prueba con
grupo de control y experimental así como pruebas
estandarizadas para la
evaluación de la comprensión de textos. Los
resultados muestran evidencias
estadísticamente significativas que permiten realizar
algunas consideraciones
prometedoras.
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Abstract
The purpose of the techno-pedagogical models
that have been developed is to
apply the most accurate information and communication technologies
(ICT) use to
the instructional design that is planned to be executed. Among the
different
models revised to develop the current research, the flipped learning
model
reveals application possibilities in the public high schools. In
general, the
flipped learning model proposes that the direct instruction is replaced
by learning
materials, which are delivered outside the class while typical homework
activities are implemented in class time. On this basis, a flipped
classroom
experience was carried out in the “Reading comprehension in
English as a
foreign language” class in the fifth semester of a public
high school in the
city of Xalapa, Veracruz (Mexico). Digital resources and multimedia
activities
were developed and hosted in a Moodle platform. A quantitative-based
approach
was used along with a quasi-experimental design with control and
experimental
groups. Standardized tests for pre and post assessment of written text
comprehension were also used. The results show statistically important
evidences that allow to make some promising considerations.
12.
Estudio
de un caso de
enseñanza de materias STEM a través del
ecourbanismo apoyado por herramientas
avanzadas de diseño, en el horizonte 2030 de objetivos de
desarrollo sostenible
(ODS)
Francisco
del Cerro Velázquez y Fernando Lozano Rivas.
Resumen
En
el artículo se
propone una práctica innovadora en la
enseñanza-aprendizaje de las materias
STEM, en concreto se propone el ecourbanismo como instrumento
metodológico
apoyado en herramientas de diseño avanzadas (GIMP, Goolzoom
y Sketchup) y, a su
vez, se justifica su contribución, desde la
educación, a la penetración de los
Objetivos de Desarrollo Sostenible en la sociedad. En este sentido, la resolución 70/01
de la Asamblea General de las Naciones
Unidas propone la agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Se
formulan 17
Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) necesarios para alcanzar dicho
estado
de equilibrio. En el artículo se justifica la importancia
del ODS 4 (Educación
de Calidad) para alcanzar, expandir e implantar de forma efectiva el
resto de
ODS y se evidencia la potencialidad del ecourbanismo como instrumento
metodológico que desde la educación
permitirá esta idea. Para ello se analiza
cómo, con el ecourbanismo y su relación
intrinseca con la educación ambiental,
es posible trabajar en el aula los ODS y alcanzar los objetivos de las
materias
curriculares favoreciendo el desarrollo de las nuevas generaciones, con
una
actitud crítica y positiva con el Desarrollo Sontenible. De
acuerdo con lo
expuesto, se relacionan los objetivos de desarrollo sostenible con los
objetivos ecourbanísticos de una ecociudad. Finalmente, se
aplica esta práctica
innovadora mediante el siguiente caso: Proyección y
desarrollo de espacios de
oportunidad en un centro educativo; proyecto mediante el cual, alumnos
de la
asignatura de Dibujo Técnico 1.º de bachillerato
del colegio La Inmaculada de
Cartagena, participaron en la I Olimpiada de Arquitectura de la region
de
Murcia (2018) “Make Cool Your School” (2018).
Texto completo
en formato PDF
Abstract
The article proposes an innovative practice in
the teaching-learning of
STEM subjects, specifically proposes ecourbanism as a methodological
tool
supported by advanced design tools (GIMP, Goolzoom and Sketchup) and,
in turn,
justifies its contribution, from education, to the penetration of the
Sustainable
Development Goals in society. In this sense, resolution 70/01 of the
United
Nations General Assembly proposes the Agenda 2030 for Sustainable
Development.
It formulates 17 sustainable development goals (SDGs) necessary to
achieve this
state of equilibrium. The article justifies the importance of SDG 4
(Quality
Education) to achieve, expand and effectively implement the rest of the
SDGs
and demonstrates the potential of ecourbanism as a methodological
instrument
that from education will allow this idea. To this end, it is analyzed
how, with
ecourbanism and its intrinsic relationship with environmental
education, it is
possible to work the SDGs in the classroom and achieve the objectives
of the
curricular subjects, favoring the development of new generations, with
a
critical and positive attitude towards Sustainable Development. In
accordance
with the above, sustainable development goals are related to the
ecourban goals
of an ecocity. Finally, this innovative practice is applied through the
following case: Projection and development of opportunity spaces in a
school;
project through which, 1.º high school´s students of
technical drawing of the
school La Inmaculada de Cartagena, participated in the First Olympiad
of
Architecture of the region of Murcia (2018) "Make Cool Your School"
(2018).
13.
Apps
para el aprendizaje de idiomas en la Universidad de Murcia
M.
Encarnación Carrillo-García, Antonia
Cascales-Martínez y Amando López Valero
Resumen
El artículo presenta los resultados
de una investigación cuyo propósito fue
conocer el uso que se realiza en el ámbito universitario de
los dispositivos
móviles y de las aplicaciones utilizadas en las materias
impartidas de lenguas
extranjeras. A partir de un diseño de
investigación ex post facto descriptivo,
siendo la muestra participante 86 alumnos de la Facultad de
Educación de la
Universidad de Murcia. Se utilizó un cuestionario para
recoger datos
confeccionado ad hoc, validado mediante el procedimiento de
validación por
juicios de expertos y la fiabilidad fue analizada mediante el alfa de
Cronbach.
Los resultados evidencian que las Apps son herramientas adecuadas para
el
aprendizaje de los idiomas si bien no se utilizan como tales en los
diferentes
entornos educativos, universitarios y no universitarios.
Texto completo
en formato PDF
Abstract
The article presents the results of a research
whose purpose was to know
the use made in the university field of mobile devices and the
applications
used in the subjects taught in foreign languages. Based on an ex post
facto
descriptive research design, 86 students from the Faculty of Education
of the
University of Murcia participated in the sample. A questionnaire was
used to
collect data made ad hoc, validated by the validation procedure by
expert
judgments and the reliability was analyzed using Cronbach's alpha. The
results
show that Apps are adequate tools for language learning, although they
are not
used as such in the different educational, university and
non-university
environments.
14.
Escritura
académica con
Tecnologías de la Información y la
Comunicación en Educación Superior
María Teresa
Valverde González
Resumen
Este artículo presenta una
revisión crítica de la literatura sobre las
relaciones entre la educación
lingüístico-literaria y la tecnología.
El
objetivo de la revisión es elucidar las experiencias de
investigación
relevantes sobre este tema, basándose en la
hipótesis demostrada en las
conclusiones de que la escritura académica, debido a su
complejidad actual,
debe ser trabajada necesariamente con el sustento
estratégico de las nuevas
tecnologías de la Sociedad del Conocimiento. Como prueba se
emplea una
metodología de Análisis Crítico del
Discurso (ACD) para la indagación de
diversas investigaciones científicas centradas en el estudio
de distintas
herramientas de producción digital de textos
académicos útiles para el acceso y
la comunicación sobre el saber científico. En
suma, este análisis teórico aporta
al profesorado y al alumnado universitario conocimiento actualizado de
aquellos
soportes digitales que han demostrado su eficacia desde un punto de
vista
epistémico y didáctico para contribuir al
desarrollo de la competencia en
escritura académica en Educación Superior.
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Abstract
This article presents a critical review of the
literature on the
relationship between linguistic-literary education and technology. The
aim of
the foresaid review is to elucidate the relevant research experiences
on this
subject, based on the demonstrated hypothesis in the conclusions that
academic
writing, due to its current complexity, must necessarily be worked with
the
strategic sustenance of the new technologies of the Knowledge Society.
As
proof, a methodology of Critical Discourse Analysis (CDA) is used for
the
investigation of diverse scientific researches focused on the study of
different digital production tools of academic texts which are useful
for the
access to and communication about scientific knowledge. To sum up, this
theoretical analysis provides lecturers and university students with
up-to-date
knowledge of those digital media that have been proven to be effective
from an
epistemic and didactic point of view to contribute to the development
of the
academic writing competence in Higher Education.
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