SUMARIO
Editorial
Julio Cabero Almenara. Universidad de Sevilla.
España.
En estos cincuenta números,
y quince años de vida, la “Revista de
Educación a Distancia” (RED) se ha
convertido en un espacio significativo para el intercambio de
información en
torno a las Tecnologías de la Información y
Comunicación aplicadas a la
Educación de forma general, y a la
“Educación a distancia” en particular. Y
significativo por diversos motivos: el primero, porque en ella han
publicado
las que podríamos considerar como las personas
más significativas de los
terrenos académicos mencionados, no solo en el
ámbito español sino también en
el latinoamericano y anglosajón, ello sin lugar a dudas ha
propiciado el
intercambio y la distribución de información
significativa sobre las TIC
aplicadas a la educación a distancia y su puesta en
acción en diferentes
contextos formativos latinoamericanos; el segundo, por la diversidad de
temáticas que han sido abordadas a lo largo de los cincuenta
número (calidad en
la educación a distancia, MOOC, evaluación de
entornos virtuales,
e-learning/b-learning, la investigación en
Tecnología Educativa, aprendizaje
ubicuo, formación del profesorado, comunidades virtuales de
aprendizaje,
competencias tecnológicas a dominar por docentes y
discentes, interculturalidad
en los entornos virtuales, la evaluación en la
educación a distancia, serious
games, …) que han permitido analizar, tanto con los
números ordinarios como con
los monográficos, las temáticas y preocupaciones
más significativas que estaban
ocurriendo en el mundo de las aplicaciones tecnológicas y de
esta forma
contribuir profundamente a una reflexión crítica
sobre la potencialidad
educativa de las TIC; tercero, que a lo largo de sus cincuenta
números nos
encontramos con contribuciones realizadas desde diferentes posiciones
ideológicas y científicas, lo cual enriquece
fuertemente las visiones que
reciben los lectores de cómo entender la
incorporación de las TIC en la
educación a distancia y a las problemáticas a las
cuales debemos prestarle
especial atención si queremos crear con ellas entornos
educativos de calidad; y
cuarto, que en ella encontramos no solo reflexiones teóricas
y conceptuales,
sino también estudios de buenas prácticas de
incorporación de las TIC, e
investigaciones sobre las posibilidades de las TIC desde diferentes
paradigmas.
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1.
Teoría
instruccional y tecnología para el
nuevo
paradigma de la educación
Charles M. Reigeluth.
Universidad de Indiana. Estados Unidos.
Resumen
En este artículo se describe la
teoría instruccional como base y apoyo
a la educación post-industrial y a
los sistemas de formación - a los sistemas
personalizados y que
están centrados en el
alumno, en los que el progreso del
estudiante se basa en el
aprendizaje más que en una organización
basada en el tiempo. El
artículo describe los
métodos universales de
enseñanza, los
métodos situacionales, también describe
las ideas centrales
del nuevo paradigma post-industrial de
instrucción, la
importancia y los problemas con
la educación basada en la tarea. Los
aborda desde la visión de
una teoría de la
instrucción para la
educación y
formación post-industrial, así
como los papeles que
pueden jugar el profesor, el
alumno y la tecnología
en el nuevo paradigma.
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Abstract
This article describes instructional theory
that supports post-industrial
education and training systems – ones that are customized and
learner-centered,
in which student progress is based on learning rather than time. The article describes
universal methods of
instruction, situational methods, core ideas of the post-industrial
paradigm of
instruction, the importance of and problems with task-based
instruction, a
vision of an instructional theory for post-industrial education and
training,
and the roles that may be played by the teacher, the learner, and
technology in
the new paradigm.
1.
Instructional
Theory and Technology for the New Paradigm of Education
Charles M. Reigeluth. Indiana University. USA
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Abstract
This article describes instructional theory
that supports post-industrial
education and training systems – ones that are customized and
learner-centered,
in which student progress is based on learning rather than time. The article describes
universal methods of
instruction, situational methods, core ideas of the post-industrial
paradigm of
instruction, the importance of and problems with task-based
instruction, a
vision of an instructional theory for post-industrial education and
training,
and the roles that may be played by the teacher, the learner, and
technology in
the new paradigm.
2.
MOOCs
as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner
experience and
quality of MOOCs
Gráinne Conole. Bath Spa
University, United Kingdom
Abstract
This chapter considers the pedagogies
associated with different types of
Massive Open Online Courses (MOOCs). It argues that the current
discourse
around the concept of xMOOCs (primarily based around interaction with
content
and essentially adopting a behaviourist learning approach), and cMOOCs
(which
focus on harnessing the power of social media and interaction with
peers,
adopting a connectivist learning approach), is an inadequate way of
describing
the variety of MOOCs and the ways in which learners engage with them.
It will
provide a brief history of the emergence of MOOCs and the key
stakeholders. It
will introduce an alternative means of categorising MOOCs, based on
their key
characteristics. It will then describe the 7Cs of Learning Design
framework,
which can be used to design more pedagogically informed MOOCs, which
enhances
the learner experience and ensure quality assurance.
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Resumen
Este trabajo estudia las pedagogías
asociadas con los diferentes tipos de
Cursos Online Masivos y Abiertos (MOOCs por sus siglas en
inglés: Massive Open
Online Courses). Se argumenta que el discurso actual sobre el concepto
de
xMOOCs (basado principalmente en torno a la interacción con
el contenido y la
adopción esencialmente de un enfoque de aprendizaje
conductista) y cMOOCs (que
se centran en aprovechar el poder de los medios sociales y la
interacción con
los compañeros, con la adopción de un enfoque de
aprendizaje conectivista), es
una forma inadecuada de describir los tipos de MOOCs y las modalidades
en las
que los estudiantes se involucran con ellos. Se
proporcionará una breve
historia de la aparición de los MOOCs y la
descripción de los actores
principales. Se introducirá una forma alternativa de
categorizar los MOOCs, en
función de sus características clave. Luego, se
describirá el modelo de las 7Cs
para el diseño de aprendizaje, que puede ser utilizado para
diseñar MOOCs con
criterios más pedagógicos, lo que
mejorará la experiencia del estudiante y
asegurará la garantía de calidad.
3.
Aprender
y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda
pedagógica y
construcción del conocimiento
Javier Onrubia. Universidad
de Barcelona. España.
Resumen
El artículo se plantea dos objetivos
básicos. El primero es esbozar un
marco teórico de carácter constructivista y
socio-cultural para el estudio y
análisis de los procesos virtuales de enseñanza y
aprendizaje, estructurado en
torno a los tres conceptos a los que hace referencia el
título del texto:
“actividad conjunta”, “ayuda
pedagógica” y “construcción
del conocimiento”. El
segundo es explorar algunas de las implicaciones de este marco para el
diseño y
evaluación de entornos virtuales de enseñanza y
aprendizaje, en general, y para
el diseño y evaluación de “objetos de
aprendizaje”, en particular.
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Abstract
The paper proposes a theoretical approach to
the learning and teaching
processes in virtual environments based on the principles of
socio-cultural
constructivism. Three key ideas are discussed: learning in virtual
environments
as a process of knowledge construction, teaching in virtual
environments as a
process of continuous and sensible assistance to knowledge
construction, and
teacher-students joint activity as the basic unit of analysis of
learning and
teaching processes in virtual environments. Implications of these ideas
for the
design and evaluation of virtual learning environments and learning
objects are
considered and examined.
4.
Aportaciones
de la tecnología a la e-Evaluación
Elena Barberà. Universidad
Oberta de Catalunya. España.
Resumen
En el presente artículo se expone un
concepto complejo de evaluación de los
aprendizajes que incluye cuatro dimensiones que se consideran
básicas para una
práctica evaluativa completa: evaluación del
aprendizaje, evaluación para el
aprendizaje, evaluación como aprendizaje y
evaluación desde el aprendizaje. Se
propone recuperar esta perspectiva compleja en la evaluación
de los
aprendizajes en los contextos virtuales mediante el análisis
de las
aportaciones específicas que introduce la
tecnología en este campo. De esta
manera se distinguen como contribuciones
particulares de la tecnología
en estos contextos en cuanto modifican
significativamente las prácticas presenciales que conocemos:
la evaluación
automática, la evaluación
enciclopédica y la evaluación colaborativa. El
artículo acaba resaltando el valor de los procesos
comunicativos de los
resultados a los alumnos y, en concreto, el valor de la
retroalimentación y la
necesidad y posibilidades que ofrece la tecnología para su
aprovechamiento.
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Abstract
The article explains a complex concept about
assessment of learning in
virtual contexts. It includes four dimensions: assessment of learning,
assessment for learning, assessment as learning and assessment from
learning.
The main contributions of technology in that
field complementary to
face-to-face practices are developed. In this way, the article presents
three
type of significant assessments: automatic assessment, encyclopedic
assessment
and collaborative assessment. The paper ends underlining the value of
the post
evaluative practices like assessment results communication, virtual
feedback and
the contribution of the technology for the exploitation of the feedback
process.
5.
Sistemas
de gestión del aprendizaje – Plataformas de
teleformación
Miguel Zapata Ros.
Universidad de Murcia. España.
Resumen
El presenta artículo constituye una
propuesta para el debate y la reflexión
sobre la naturaleza y la definición de los sistemas de
gestión del aprendizaje.
Acerca de cuáles son sus elementos consustanciales y
qué funciones pedagógicas
puede albergar. Igualmente justifica una propuesta de
evaluación de la calidad
centrada en el aprendizaje. De esta forma este artículo va
unido y sirve para
entender y para utilizar una serie de instrumentos para evaluar la
calidad de
actividades de formación on-line soportadas por estas
plataformas, así como las
affordances de las plataformas. Los instrumentos se presentan en conjunto con la
denominación “Evaluación
de un Sistema de Gestión del Aprendizaje”.
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Abstract
The present paper constitutes a proposal for
the debate and reflection about
the nature and the definition of the learning management systems. About
which
are its inherent elements and what pedagogic functions its can contain.
Likewise, it justifies a proposal of evaluation of the quality centered
on
learning. Thus, this paper is joined and serves to understand and to
use a
series of instruments to evaluate the quality of activities of on-line
formation supported by these platforms, as well as the affordances of
the
platforms. The instruments appear integrated with the denomination
“Evaluation
of a learning management system”.
6.
Reusabilidad
y reutilización de objetos didácticos: Mitos,
realidades y posibilidades
Miguel-Angel
Sicilia. Universidad de Alcalá. España
Resumen
El concepto de objeto didáctico u
objeto de aprendizaje (learning object)
se ha convertido en el centro de un nuevo paradigma de
diseño de actividades de
aprendizaje on-line, que hace énfasis en la
reutilización de contenidos y
actividades, mediante el uso de metadatos en formatos conocidos. En
este
artículo se revisa la definición del concepto, y
se trata de ofrecer un marco
conceptual para la justificación del nuevo paradigma y para
la delimitación de
sus propiedades esenciales. Concretamente, los conceptos de reuso y
reusabilidad se analizan en sus diferentes aspectos.
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Abstract
The concept of learning object has become the
centre of a new paradigm for
the design of on-line learning activities, which emphasizes content and
activity reuse through the use of metadata in wellknown formats. This
papers
reviews the definition of the concept and aims at offering a conceptual
framework to justify the new paradigm, delimiting also its essential
properties. Concretely, the concepts of reuse and reusability are
analyzed in
their diverse aspects
7.
Portafolios
electrónicos y educación superior en
España: Situación y tendencias
Elena Barberá. Universitat
Oberta de Cataluña, España
Adriana Gewerc Barujel.
Universidad de Santiago de Compostela, España.
José Luis
Rodríguez Illera. Universidad de Barcelona, España
Resumen
En el marco de la consolidación de
la RED de portafolios electrónicos
(e-portafolios) en el estado español, el presente
artículo expone, los marcos
conceptuales que guían las diferentes propuestas en el
diseño y la
implementación de e-portafolios en la educación
superior. En este texto se
realiza una cierta revisión sobre estas perspectivas
teóricas. También se
aborda genéricamente las tipologías de
e-portafolios que se relacionan con el
conocimiento práctico dirigido por un enfoque de desarrollo
competencial y se
finaliza el artículo apuntando líneas de
desarrollo y aplicación futuras que
emergen de nuevas demandas y necesidades en el campo educativo y
social.
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Abstract
In the frame of the network of electronic
portfolios (e-portfolios) in
Spain, this article presents the conceptual frameworks that guide the
various
proposals regarding the design and implementation of e-portfolios in
higher
education. Then we make a revision of these theoretical perspectives
and also
the generic types of e-portfolios that are related to practical
knowledge in
the skills approach.
The article ends by recommending lines of
future development and
application of emerging from new demands and needs in education and
social
development.
8.
La
calidad de los contenidos educativos reutilizables: diseño,
usabilidad y
prácticas de uso
Teresa Mauri. Universidad
de Barcelona. España
Javier Onrubia. Universidad
de Barcelona. España
César Coll. Universidad
de Barcelona. España
Rosa Colomina. Universidad
de Barcelona. España
Resumen
El escrito aborda el tema del
análisis de la calidad educativa de los contenidos
educativos reutilizables desde la perspectiva constructivista de
orientación
sociocultural del proceso de enseñanza y de aprendizaje.
Basándose en este
planteamiento y con la finalidad de delimitar la naturaleza de las
propuestas
formativas cuya calidad pretende ser analizada, define las
características
específicas de las que integran este tipo de contenidos y,
finalmente, plantea
algunas propuestas sobre las dimensiones más relevantes a
abordar en dicho
análisis y sobre la multiplicidad de perspectivas a
considerar para poder
llevarlo a cabo con garantías de éxito.
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Abstract
The aim of this paper is to discuss the
question of reusable learning
objects’quality. We depart from a socio-constructivist
instructional framework.
It is proposed that, when analyzing the quality of learning objects, we
must
take into account several related dimensions: on the one hand, the
technological and pedagogical design of the learning environments in
which
learning objects are included; on the other hand, the actual uses of
these
objects by the participants in the teaching-learning process.
9.
La
aportación de IMS Learning Design a la creación
de recursos pedagógicos
reutilizables
David Griffiths. University
of Bolton. UK
Josep Blat. Universitat
Pompeu Fabra, Barcelona, España
Rocío García. Universitat
Pompeu Fabra, Barcelona, España
Sergio Sayago. Universitat
Pompeu Fabra, Barcelona, España
Resumen
En este artículo se discute el
concepto y la utilidad del objeto de
aprendizaje, proponiendo que el factor clave es su uso, y no tanto sus
características. Después, se revisan las actuales
especificaciones de eLearning
para la definición de estos objetos, indicando sus ventajas
y desventajas. La
especificación IMS Learning Design (LD) es analizada con
más detalle,
destacando su contribución al debate de los objetos
reutilizables de
aprendizaje con referencia a experiencias en la Universitat Pompeu
Fabra.
Finalmente, se señala la importancia y necesidad de
herramientas apropiadas y
se indican las iniciativas actuales que potencian la
implementación y uso de la
especificación IMS-LD.
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Abstract
The concept of learning object is discussed,
and its value assessed. It is
proposed that the key factor is use, rather than the inherent
characteristics
of the object. The eLearning specifications which can be used to define
reusable learning objects are then reviewed, and their advantages and
disadvantages outlined. IMS Learning Design (LD) is discussed in
greater
detail, together with its origins in the earlier OUNL EML
specification, and
analyzed in terms of the debate surrounding learning objects. The
feasibility
of using IMS LD to support reusability is examined, with reference to
studies
carried out at Universitat Pompeu Fabra. Appropriate tooling is
identified as a
key issue, and current initiatives for supporting implementation and
adoption
of the specification are indicated.
10.
Retos
y tendencias sobre el futuro de la investigación acerca del
aprendizaje
con
tecnologías digitales.
Begoña Gros. Universidad
de Barcelona. España.
Resumen
El objetivo de este artículo es
analizar los retos y
tendencias de la
investigación acerca del aprendizaje con
tecnologías digitales.En las
dos
últimas décadas, las investigaciones sobre el uso
de las tecnologías
digitales
para la formación y el aprendizajese ha consolidado como un
ámbito de
investigaciónmultidisciplinar. Los resultados obtenidos
muestran
algunas
limitaciones ya que no proporcionan respuestas suficientes que permitan
analizar y diseñar las prestaciones
tecno-pedagógicas adecuadas para
favorecer
el aprendizaje. A menudo, las investigaciones seplantean en
términos
comparativos tratando de determinar los beneficios de una determinada
tecnología en el aprendizaje utilizando modelos causa-efecto
que
simplifican
realidades en las que intervienen muchas variables.
Creemos que es el momento de reflexionar sobre
la
utilización de nuevas
metodologías e instrumentos de investigación que
puedan mejorar la
calidad y
los resultados de las investigaciones.En el artículo se
analiza la
formulación
de las preguntas de investigación que son claves para
diseñar los
estudios. Los
métodos de investigación utilizados y el uso de
infraestructuras
tecnológicas
para la obtención masiva de datos. Por último, se
analizar la
importancia de
compartir datos y resultados a partir del uso de repositorios para la
difusión
del conocimiento.
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Abstract
The aim of this article is to analyse the
challenges and
trends in research
on learning with digital technologies. In the last two decades,
research on the
use of digital technologies for education and learning has become an
area of
multidisciplinary research. The results show some limitations because
it does
not provide enough responses to analyse and design the appropriate
teaching
technological features to enhance learning. Often, research is trying
to
determine the benefits of a technology in learning using models that
simplify
reality. We believe it is time to consider the use of new methodologies
and
research tools that can improve the quality and results of
investigations. The
article discusses the formulation of research questions that are key to
designing the studies. We describe the main research methods used and
the use
of technological infrastructure for the massive data collection.
Finally, we
analyse the importance of sharing data and results through the use of
repositories for the dissemination of knowledge.
11.
Secuenciación
de contenidos y objetos de aprendizaje
Miguel Zapata-Ros.
Universidad de Murcia. España
Resumen
La selección y
secuenciación de contenidos de enseñanza
en el contexto de la
planificación curricular y del pensamiento constructivista.
La
importancia de
contar en el e-learning con herramientas y criterios
autónomos que
guíen el
proceso de planificación y desarrollo desde unas bases
propias,
distintas de
las derivadas de la configuración de la
tecnología, o condicionado a la
necesidad de contar con estándares de formato de intercambio
de datos.
Este planteamiento adquiere especial relevancia
en el
contexto del e-learning
de propósito general, tanto en el de formación
como en el e-learning
empresarial o en el universitario. También
señalamos las necesidades
que
plantea la industria del e-learning en la actualidad en
relación con el
diseño
instruccional de objetos de aprendizaje, y que constituyen una
prioridad y un
desafío.
Fundamentación de las
teorías que tratan la selección de
contenidos.
Presupuestos básicos y descripción de las
técnicas de secuenciación.
Nos
centraremos en tres de ellas: Técnica de análisis
de contenidos,
técnica de
análisis de la tarea y teoría de la
elaboración.
Como conclusión intentaremos
abordar, sólo en su
propuesta como enunciado,
dos cuestiones: Si el concepto de objeto de aprendizaje reutilizable es
compatible con los requisitos de interdependencia de contenidos de
aprendizaje.
Y si es así ¿qué requisitos han de
cumplir éstos?
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Abstract
This article presents in the first place a
standpoint of
content sequencing
and selecting in curricular design, according to the constructivist
view. In
open and distance learning supported by networks, due to the urgent
need to
have data exchange format standards, it is very important to have tools
and
criteria curricularly based guiding this process instead of those
coming from
the technological tools used.
This approach is very much needed in e-learning
in
general, but also in
corporate elearning and in e-learning in higher education.
In the second place, this article stresses the
need,
articulated by the
business of elearning, of learning objects instructional design, and
considers
it as a priority and a challenge.
Thirdly, we review the theories and procedures
of content
sequencing, their
basic assumptions, and the sequencing techniques, in particular Content
Analysis
Technique,
Task Analysis Technique, and Elaboration
Theory.
Finally, as a conclusion, we will address
several
questions: The reusable
learning object concept is it compatible with the interdependence
requisites of
learning contents? And if so, which are the requisites that the RLOs
must meet?
12.
Educación
a distancia y evaluación del aprendizaje
Elena Dorrego. Universidad
Central de Venezuela. Venezuela.
Resumen
Este artículo presenta los
resultados de una revisión, no
exhaustiva, de
las opiniones de diversos autores, referidas a la temática
de la
evaluación de
los aprendizajes en la Educación a Distancia,
particularmente la
evaluación en
línea. Se consideran definiciones de la
evaluación y la importancia de
sus
propósitos, formativo y sumativo. Partiendo de la
afirmación de que en
cualquier modalidad instruccional es necesaria una estrecha
relación
entre la
enseñanza, el aprendizaje, y la evaluación, se
presentan algunas
definiciones
que ayudan a comprender esos procesos cuando la modalidad es en
línea.
Se
dedica mayor atención a las características de la
evaluación en línea,
y se
toman en cuenta sugerencias para el diseño de tareas de
evaluación en
línea,
así como para su calificación. Se incluyen
aspectos relativos la
automatización
de la evaluación en línea, y a diferentes tipos
de herramientas para
evaluar
los aprendizajes de los alumnos.
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Abstract
This article presents the results of a non
exhaustive
review of different
authors´ opinions, referred to learning evaluation in
Distance
Education,
mainly online evaluation. Definitions of evaluation and the importance
of its
purposes, formative and summative, are considered. From the affirmation
that in
any instructional modality it is necessary a close relation among
teaching,
learning, and evaluation, some definitions are presented to facilitate
the
understanding of those processes online. More attention is paid to
online
evaluation characteristics, and suggestions for designing and marking
evaluation assignments on line are taken into account. Aspects related
to
automatization, and tools for evaluation are included.
13.
La
investigación ante los desafíos de los escenarios
de aprendizaje futuros
Jesús Salinas. Universitat
de les Illes Balears, Palma de Mallorca, España
Resumen
La investigación sobre escenarios de
aprendizaje futuros se orienta a la
adecuada integración de las posibilidades
pedagógicas de los entornos
personales, sociales e institucionales (LMS) de aprendizaje, y en
concreto, a
definir metodologías de enseñanza-aprendizaje
(e-a) para estos nuevos entornos
virtuales integrados más abiertos e innovadores.
El planteamiento es que las instituciones de
educación superior no pueden
explotar los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje
en el futuro próximo
apoyándose solamente en los entornos institucionalizados (LMS al uso), sino que
requerirán unos entornos
abiertos, flexibles, innovadores, que integren los entornos personales,
sociales e institucionales. Para ello, no solo se ha de modificar el
enfoque
educativo utilizado en las experiencias de entornos virtuales, se ha de
considerar la importancia de los sistemas de gestión
personal e institucional
de la información, el control del proceso de aprendizaje por
parte del usuario,
los espacios compartidos, la organización del aprendizaje
colaborativo, la
incorporación de
metodologías centradas en el alumnos.
Para comprender mejor la
investigación sobre escenarios de aprendizaje y
sus implicaciones, ésta es situada en el contexto de la
agenda de investigación
actual relacionada con la Tecnología Educativa.
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Abstract
The purpose of research on future learning
scenarios aims at proper
exploitation of the pedagogical possibilities of the personal, social
and
institutional learning environments (LMS), especially to define
teaching and
learning methodologies for these new integrated virtual environments
more, open
and innovative.
The approach is that institutions of higher
education cannot exploit the
teaching and learning virtual environments in the near future relying
solely in
the institutional environments. They will require open, flexible and
innovative
environments to integrate the personal, social and institutional
environments. For
this purpose, not only
the educational approach used should be modified regarding virtual
environments
experiences, but the importance of personal and institutional
management
systems, the teaching process control by the user, the shared spaces,
the
collaborative learning organization and the incorporation of
methodologies
centered in the student, have all to be considered.
To better understand the research on learning
scenarios and their implications,
this research is situated in the context of the current research agenda
related
to Educational Technology.
14.
La
autoevaluación como actividad docente en entornos virtuales
de
aprendizaje/enseñanza
Ángel
García-Beltrán. Universidad
Politécnica de Madrid, Madrid, España
Raquel Martínez. Universidad
Politécnica de Madrid, Madrid, España
José-Alberto Jaén.
Universidad Politécnica de Madrid, Madrid, España
Santiago Tapia. Universidad
Politécnica de Madrid, Madrid, España
Resumen
En este trabajo se describen las diferentes
actividades docentes que pueden
realizarse con los sistemas de autoevaluación del
aprendizaje que están
incluidas en muchas de los actuales entornos virtuales basados en el
servicio
web. Junto a cada una de ellas se indican algunas experiencias reales
llevadas
a cabo por los propios autores y otros profesores de la
Escuela Técnica Superior
de Ingenieros Industriales en actividades docentes de asignaturas
pertenecientes
a titulaciones oficiales impartidas en la ETSII-UPM.
El
entorno virtual utilizado en estas experiencias es la
plataforma AulaWeb.
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Abstract
In this work, several activities that can be
carried out by means of
self-assessment modules of web-based learning management systems are
described.
Some self-assessment experiences developed by the authors and other
teachers of
the ETSI Industriales of the Universidad Politécnica de
Madrid in activities of
different courses taught in this engineering faculty are explained. The
learning management system used in these experiences is AulaWeb.
15.
Estrategias
de aprendizaje y eLearning. Un apunte para la fundamentación
del diseño
educativo en los entornos virtuales de aprendizaje.
Manuel Esteban-Albert. Universidad
de Murcia, España
Miguel Zapata-Ros.
Universidad de Murcia, España
Resumen
En este artículo se abordan
conceptos y realidades de vigencia como son las
estrategias y estilos de aprendizaje, así como el concepto
de metacognición. Además
se plantea desde el punto de vista de
si pueden servir para fundamentar el diseño educativo en
actividades de eLearning
y en entornos virtuales de aprendizaje (EVA).
Se pone de relieve el papel de la
metacognición en el eLearning sobre todo pensando
en la selección, secuenciación y
organización de los contenidos atendiendo a
las características y situaciones de aprendizaje
específicas de los alumnos. El
carácter autodidáctico y favorecedor del
aprendizaje autónomo que poseen estos
entornos parece requerir, más que ningún otro, de
un buen conocimiento de los
propios recursos para aprender. Pero, ¿es posible, o
fácil, inducir elementos
que incrementen esta ineludible e intransferible función del
aprendiz situado
en estos entornos? ¿Cómo o con qué
herramientas cognitivas o de regulación del
propio conocimiento? ¿Bajo qué criterios o
condiciones se podrían incorporar en
las actividades de Elearning elementos de control de la actividad
cognitiva de
los sujetos? ¿Las guías didácticas y
particularmente las especificaciones del learning
design pueden cumplir esas funciones? ¿Bajo qué
criterios o condiciones?
Estas son las preguntas que nos planteamos.
En cuanto a los estilos de aprendizaje, se
plantea: Si, con la información
que disponemos acerca de ellos, seríamos capaces de definir
los rasgos de un
estilo de aprendizaje apropiado para los EVA, o más bien si
es necesario
tenerlos en cuenta en el diseño instruccional.
¿Existe pues la suficiente
cultura en la dirección de observar y conocer los estilos de
aprender de los
alumnos para orientar la enseñanza en la
dirección de mejorar las condiciones
de aprendizaje de los EVA o hacerlos al menos posible?
¿Cuáles pueden ser
ingredientes esenciales de los entornos de aprendizaje, y del
diseño instruccional,
para llevar a cabo esa función?
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Abstract
This article deals with concepts and topics of
present relevance: learning
styles and strategies, metacognition, and their role in the foundation
of the
learning design of e-learning activities and virtual learning
environments.
(VLE).
The importance of metacognition in e-learning
stands out, basically taking
into account the selection, sequencing and organization of contents
which pay
particular attention to students’ specific characteristics
and learning
situations. The qualities of promoting self-study and autonomy that
these environments
have seem to need, more than others, a sound knowledge of the
student’s own
learning resources. However, is it easy or feasible to include elements
to
increase these resources, which pertain unavoidably and in a
non-tranferable
way to the student’s self? How, or which are the cognitive or
regulating tools
of one’s own knowledge that are to be used? Under which
criteria or conditions
could elements to control the cognitive activity of the individuals be
incorporated in e-learning activities? Could this role be fulfilled by
didactic
guides or by specifications in learning design? Under which criteria
and
conditions? – these are the questions we pose.
As regards learning syles, we wonder if the
information available is enough
to define the features of an apropriate learning style for VLE, or
rather, if
it’s necesary to take them into account for the instructional
design. So, do we
observe and learn enough about the students’ learning styles
so as to direct
teaching towards better learning conditions in the VLE, or make them
posible,
at least? Which may be the essential elements in the VLE and in the
instructional design to carry out this function?
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